Voorkomen is beter dan genezen. Dat geldt ook voor het innen van openstaande rekeningen en facturen. In de wereld van banken, bedrijven en andere schuldeisers zijn zogenoemde Early Warning Systems, ook wel afgekort met EWS, enorm belangrijk om schulden effectief te innen door potentiële wanbetalingen vroegtijdig te identificeren, nog voordat ze escaleren tot ernstige problemen. Maar op welke manier kan een Early Warning System daar aan bij dragen?
Early Warning Systems zijn in principe niets meer of minder dan een waarschuwingssysteem dat risico’s in kaart brengt. Het vindt mogelijke bedreigingen in zowel retail- als non-retailkredietportefeuilles. Het helpt banken en andere bedrijven te helpen voorkomen dat wanbetalers een structureel probleem worden en een enorme hap uit het budget nemen door tijd in beslag te nemen.
EWS kan bepaalde gegevens analyseren zoals de betalingsgeschiedenis, inkomensveranderingen en andere financiële indicatoren. Zo kunnen schuldeisers in een vroeg stadium actie ondernemen en dat doen op een gerichte manier, bijvoorbeeld via platforms voor schuldinning Loxon voor schuldeisers.
Waar EWS ook van pas komt, is het prioriteren van risicofactoren. Wanneer openstaande rekeningen en gerelateerde problemen handmatig zouden worden aangepakt door een schuldeiser bestaat het risico dat niet het belangrijkste probleem als eerste wordt aangepakt. Een Early Warning System helpt om aan de hand van algoritmen en kunstmatige intelligentie te bepalen wat prioriteit verdient. Zo kunnen schuldenteams, banken en andere bedrijven met openstaande facturen gepaste maatregelen op tijd nemen.
Het gebruik van EWS wordt vaak in verband gebracht met een verbeterd proces van schulden innen voor de gebruiker van EWS zelf, maar niet alleen de bank, het bedrijf of een andere soort schuldeiser heeft baat bij het gebruik van EWS, ook de schuldenaar of klant zelf heeft baat bij het geven van vroegtijdige waarschuwingen. Hoe komt dat?
Het gebruik van EWS door debt collection voorkomt bijvoorbeeld onnodige rentebetalingen voor de schuldenaar en kan de klant helpen de financiën meer gestructureerd en beter op orde te maken door veelvuldig (en bovenal vroegtijdig) op de hoogte te worden gebracht van financiële hiaten. Klanten voelen zich met andere woorden gesteund door je aanpak, in plaats van onder druk gezet door het steeds maar versturen van betalingsherinneringen.
Een EWS is ontzettend belangrijk in het proces van het tijdig innen van openstaande rekeningen en facturen. Aan de ene kant helpt het de gebruiker om het proces te versnellen en kostbare tijd te besparen bij het verzenden van betalingsherinneringen en het signaleren van openstaande facturen.
Aan de andere kant helpt het bedrijven om het innen van schulden op maat uit te voeren en hun klanten op een vriendelijke manier op tijd te herinneren aan hun betalingsverplichtingen. Dit voorkomt dat klanten pas later worden achtervolgd en onder druk worden gezet om een lang openstaande rekening te betalen.