Een wereldwijde financiële dienstverlener waarmee we samenwerkten, leek de digitale boodschap echt te begrijpen. Ze namen een chief electronic officer aan die veel lokaal succesvolle projecten leidde om de klantervaring te verbeteren. Deze omvatten het gemakkelijker maken om voor bepaalde taken van persoonlijk naar on-line te gaan, plus gerichte aanbiedingen op foundation van klantgegevens. Ze waren ervan overtuigd dat ze een grote klantwaarde creëerden. Maar er was een probleem. Die lokale innovaties zorgden uiteindelijk voor meer complexiteit in de bestaande gefragmenteerde bedrijfsprocessen, systemen en data. Hoewel de klantervaring vaak verbeterde – en in sommige gevallen de omzet steeg – overschaduwde de stijging van de servicekosten de winst en voegde andere risico’s toe, zoals cyberbeveiliging en systeemcrashes.
In het digitale tijdperk is de manier waarop bedrijven waarde creëren en vastleggen ingrijpend veranderd. Maar de meesten houden het niet bij. Ons onderzoek toont aan dat het gemiddelde bedrijf van vandaag 50% van de potentiële digitale waarde of meer op tafel legt in vergelijking satisfied toonaangevende bedrijven.
In onze ervaring met het werken achieved wereldwijde ondernemingen in elke branche, lijkt de belangrijkste reden hiervoor duidelijk: bedrijven raken vaak verstrikt in het denken over het ‘doen’ van een initiatief voor digitale transformatie in plaats van concreet na te denken more than hoe ze waarde zullen creëren en vervolgens waarde kunnen vastleggen achieved digitaal. De concentration moet beginnen en eindigen fulfilled waarde. Dit betekent het veranderen van de manier waarop u denkt, werkt, talent ontwikkelt, rating bijhoudt, organiseert, samenwerkt en innoveert om te concurreren in de digitale economie. We noemen bedrijven die dit doen ‘toekomstgericht’ en de meest succesvolle onder hen genereren 70% of meer van de potentiële waarde van hun digitale initiatieven – aanzienlijk meer dan het gemiddelde bedrijf.
Drie soorten digitale Value
Bij het helpen van leiders en hun bedrijven om around te schakelen naar een mentaliteit die klaar is voor de toekomst, is een belangrijke stap het herkennen van drie soorten digitale waarde: deze typen vertegenwoordigen waar en hoe waarde kan worden gecreëerd, evenals de gebieden waar het risico bestaat dat waarde wordt achtergelaten op de tafel. Ter illustratie gebruiken we het wereldwijde bouwmaterialenbedrijf CEMEX.
Waarde van klanten.
Dit omvat hogere inkomsten uit cross-providing en nieuwe aanbiedingen, evenals meer klantenbinding en loyaliteit. Door klanten te helpen aan hun behoeften te voldoen, een geweldige klantervaring te bieden en consequent en doelgericht te handelen, wordt waarde gecreëerd. CEMEX begon hun transformatie door zich te concentreren op klantwaarde. In het besef dat bouwplaatsmanagers belangrijke klanten zijn achieved een zware baan, creëerde het bedrijf in 2017 de mobiele application CEMEX Go, een enkele plek voor die managers om alles te krijgen wat ze nodig hebben van CEMEX, zoals advies, prijzen, bestellen en een Uber-achtige monitoring ervaring voor cement levering. CEMEX Go was het baanbrekende initiatief voor het bedrijf, wat resulteerde in een sterke stijging van de inkomsten voor het kanaal en een aanzienlijk hogere netto promotorscore.
Waarde uit operaties.
De basis van digitaal zakendoen, waarde uit operaties, omvat lagere kosten en verhoogde efficiëntie en snelheid. Bedrijven kunnen dit soort waarde creëren door modulaire componenten te ontwikkelen, digitale componenten te creëren die kunnen worden hergebruikt, processen te automatiseren en opener en wendbaarder te worden. CEMEX richtte zich in grote lijnen op operationele efficiëntie en het verlagen van de servicekosten van de app, terwijl het de klantervaring bleef verbeteren.
Waarde uit ecosystemen.
Dit omvat inkomsten van de ecosysteemdeelnemers van een bedrijf furthermore nieuwe waarde van klanten en operaties doorway middel van partnerschappen. Dit variety wordt het meest over het hoofd gezien, of uitgesteld als riskant, maar naarmate bedrijven overstappen op meer digitaal ondersteunde en op associates gebaseerde modellen, wordt de waarde van ecosystemen belangrijker en invloedrijker op de bottom line. Vrijwel elk bedrijf kan substantiële waarde genereren uit ecosystemen waarin ze companions gebruiken voor zowel bereik (om toegang te krijgen tot meer klanten) als bereik (om meer producten en diensten toe te voegen). CEMEX doet dit fulfilled zijn distributienetwerk voor bouwmaterialen, Construrama, de grootste winkelketen voor bouwmaterialen in Mexico en in andere Latijns-Amerikaanse landen waar CEMEX actief is. In 2018 lanceerde CEMEX zijn Construrama On the web Store om de inspanningen voort te zetten om de bouwsector te transformeren achieved behulp van een ecosysteembenadering.
Actie ondernemen om digitale waarde te creëren
Zodra u een duidelijker beeld heeft van de verschillende soorten waarde, identificeert ons onderzoek verschillende belangrijke acties die u kunt ondernemen om digitale waarde te creëren:
Identificeer domeinmogelijkheden.
Dit betekent verder denken dan uw branche. Digitaal gaat more than je voorstellen wat de toekomst biedt, en wat je niet voor mogelijk hield, om geheel nieuwe waardeproposities voor je klanten te ontwikkelen. Shopify maakt bijvoorbeeld het domein van on the web zakendoen mogelijk en biedt een platform achieved companions dat het hele klanttraject ondersteunt, dwars doorway verschillende sectoren heen. Diensten omvatten het opbouwen van een merk, het creëren van een on line aanwezigheid, het opzetten van een winkel, verkoop, logistiek en verzending, het verwerken van betalingen en het dagelijkse beheer. Elk van deze activiteiten kan zijn eigen bedrijf zijn — Shopify creëert waarde doorway een geïntegreerde oplossing aan te bieden om aan de volledige domeinbehoefte van klanten te voldoen en is nu nummer twee achter Amazon met 10,3% van de e-commerceverkoop in de VS in 2021.
Om domeinkansen te identificeren, moet u eerst kijken naar de stop-to-end-reis van uw typische klant, ook buiten het bereik van uw bedrijf, en overwegen hoe u deze kunt verbeteren – of zelfs bezit als een one particular-stop-bestemming door samen te werken om aanvullende solutions toe te voegen.
Bouw wederzijds versterkende capaciteiten voor de toekomst.
Veel bedrijven slagen er niet in om hun cultuur te veranderen, vaak fulfilled een programma dat gewijd is aan het beschrijven (of eigenlijk voorschrijven) van de toekomstige cultuur. Dit is de kar voor het paard spannen. Cultuur wordt opgebouwd door routines, gedeelde waarden en informele normen – de werkgewoonten van de onderneming – niet doorway voorschriften en training. Dit soort gewoonten veranderen kan beter worden aangepakt doorway de toekomstbestendige capaciteiten te bouwen die uw bedrijf zullen helpen waarde te creëren uit uw digitale initiatieven, en door ervoor te zorgen dat ze elkaar versterken.
CEMEX integreerde CEMEX Go bijvoorbeeld satisfied nieuwe systemen en processen voor orderafhandeling en CRM, inclusief een digitale bevestigingsmogelijkheid – een automatische beoordeling van voorraad, transport en andere componenten van het klanttraject wanneer een bestelling online wordt bevestigd. Tegen 2022 experienced CEMEX de orderafhandeling voor het producttype cement geautomatiseerd en kon vervolgens voortbouwen op die capaciteit en de samenstellende componenten om het complexere coördinatieproces voor het leveren van het producttype stortklaar beton te automatiseren. De complementaire systemen en de bijbehorende gewoonten en processen zorgden voor wederzijds versterkend leren dat zich in de loop van de tijd ophoopte.
Houd digitale waarde bij fulfilled een dashboard.
Dashboards kunnen zeer nuttig zijn voor het meten van mijlpalen van bekwaamheid en digitale waardecreatie, maar ook voor het inspireren van het bedrijf om op koers te blijven, aangezien het vaak veel tijd kan kosten voordat veranderingen zichtbaar worden in het resultaat. Effectieve dashboards stellen iedereen in staat om de huidige position en voortgang te zien en om betere koerscorrecties aan te brengen, wat helpt om van een command-and-command-product more than te gaan naar een coach-en-communicatie-oriëntatie.
Het digitale vliegwiel van Schneider Electric powered is een goed voorbeeld van de voordelen van het gebruik van een dashboard. Ze bouwden het vliegwiel om hun inspanningen te stimuleren om het digitale aanbod uit te breiden met energie-efficiëntiebeheer, dat verder gaat dan het verkopen van energieproducten. Het dashboard doet dit door de vier componenten van hun IoT-enabled bedrijfsmodel en het vastleggen en volgen van financiële prestaties voor elk van de vier afzonderlijk. Maar web zo belangrijk is dat het laat zien hoe de vier componenten samenwerken om meer waarde en omzet voor het bedrijf te genereren – en meer waarde voor klanten, vaak gemeten als verbetering van de energie-efficiëntie. Het dashboard hielp hen te begrijpen hoe ze dit onderscheidende bedrijfsmodel, dat nu goed is voor 50% van hun jaarlijkse omzet van 30 miljard euro, kunnen laten groeien.
Rekruteer digitale companions.
Partnering is niet het doel, maar eerder een manier voor toekomstbestendige bedrijven om hun doel te bereiken, namelijk het creëren van waarde uit ecosystemen. Digitale associates kunnen het bereik en bereik van een bedrijf vergroten doorway middel van digitale verbindingen. Kijk naar bedrijven zoals Zillow die nieuwe manieren vinden om aan de behoeften van klanten te voldoen bij het kopen van een huis. Ze begonnen fulfilled het helpen van klanten bij het vinden van een huis, maar de reis omvatte al snel zes of meer sectoren, zoals verzekeringen en financiën. Doorway partners zoals makelaars, hypotheekmakelaars en advocaten in te schakelen en veel van deze diensten digitaal aan te bieden als een geïntegreerd aanbod, wordt het kopen van een huis eenvoudiger en een betere ervaring. En het creëert kansen voor Zillow om meer waarde te halen uit de transactie-uitgaven.
Investeer in digitale kennis.
Digitaal onderlegde bedrijven hebben geen ‘wij as opposed to zij’-mentaliteit of een vingerwijzende mentaliteit tussen IT/digitaal en de rest van de organisatie. Iedereen streeft ernaar om digitaal onderlegd te zijn, van het bestuur tot nieuwe medewerkers. Er wordt gezamenlijk verantwoording afgelegd over de baten (innovatie) en de risico’s (storingen en cyberaanvallen). DBS in Singapore besloot al vroeg in zijn transformatie om digitale vaardigheid in de hele onderneming te bevorderen, fulfilled initiatieven zoals het inbedden van voorstanders van innovatie in elke company device, het implementeren van agile praktijken, instruction om medewerkers bij te scholen en bij te scholen, en het bevorderen van praktische ervaring fulfilled technologie.
De digitale golfing zet zich voort en het is gemakkelijk om meegesleept te worden in de stroom van transformatie-initiatieven. Maar om echt klaar te zijn voor de toekomst – en om te voorkomen dat er veel geld op tafel blijft liggen – blijf gefocust op specifieke manieren om digitale waarde te creëren en broad te leggen, en volg die waarde voor iedereen om te zien.