De uitgaven aan reizen en entertainment door MKB-bedrijven in het VK die American Express-bedrijfskaarten gebruiken, overtroffen in het tweede kwartaal de pre-Covid-cijfers.
Een ander teken dat kmo’s het herstel van zakenreizen hebben geleid, bereikten hun totale uitgaven 108 procent van het cijfer dat in het tweede kwartaal van 2019 werd opgetekend.
Er zijn ook positieve aanwijzingen dat de uitgaven van grotere en wereldwijde bedrijven aantrekken, hoewel deze ruim onder de pre-Covid-cijfers blijven. De uitgaven van grotere organisaties bereikten in het tweede kwartaal 60 procent van het niveau van 2019, tegen slechts 38 procent in de eerste drie maanden van dit jaar.
Jeff Campbell, Chief Financial Officer van American Express, noemde deze stijging “een teken van een zinvoller herstel van zakenreizen”.
“We zien de vraag in de T&E-categorieën niet snel significant afnemen, gebaseerd op de sterkte van toekomstige boekingen”, voegde Stephen Squeri, CEO van American Express, toe.
De totale uitgaven aan Amex-bedrijfskaarten in het tweede kwartaal bedroegen $ 153,1 miljard in het kwartaal april-juni, een stijging van $ 135,7 miljard in het eerste kwartaal en een stijging van 28 procent op jaarbasis.
De uitgaven voor reizen en entertainment in het tweede kwartaal waren goed voor 26 procent van het volume op alle Amex-kaarten wereldwijd, vergeleken met 23 procent in het voorgaande kwartaal. De uitgaven voor luchtvaartmaatschappijen maakten 6 procent uit van het totale volume in het tweede kwartaal, tegen 5 procent in het eerste kwartaal.
Het aantal zakelijke kaarten in omloop steeg met 11 procent op jaarbasis tot 16,4 miljoen.