Als inkomende marketeers vinden we het belangrijk om soepele ervaringen te creëren voor onze websitebezoekers die: zal ook leads genereren. Meestal kunnen we beide doen, maar in het geval van pop-upformulierenontstaat er een conflict.

Maak eenvoudig voor mobiel geoptimaliseerde pop-upformulieren.  Ga aan de slag met de formulierbouwer van HubSpot.

In de afgelopen jaren zijn pop-upformulieren opnieuw naar voren gekomen als een populaire marketingtactiek voor het promoten van inhoud, het stimuleren van blogabonnementen, groeiende e-maillijstenen het stimuleren van leadgeneratie. De vraag is, werkt het pop-upformulier? We zullen dat en meer hieronder behandelen.

Wat is een pop-upformulier?

Een pop-upformulier is een venster dat verschijnt terwijl een gebruiker door een website bladert. Het kan worden geactiveerd door een aantal acties, waaronder interacties met een element op de pagina, scrollen en inactiviteit.

Pop-ups zijn zo wijdverbreid dat in 2016, Google woog mee om aan te kondigen dat het websites zou gaan bestraffen die, wat zij noemen, “opdringerige interstitials” gebruiken.

Maar hier is het ding: niet alle pop-ups zijn slecht. Als ze goed worden uitgevoerd, kunnen ze deel uitmaken van een gezonde inboundstrategie.

Vanwege de opdringerige en ontwrichtende aard van pop-ups, moeten marketeers echter voorzichtig zijn met wanneer en hoe ze verschijnen, evenals met het type inhoud dat ze presenteren. Met andere woorden, context.

Wanneer ze in de juiste context zijn vermengd met toegevoegde waarde, kunnen pop-upformulieren de ervaring van websitebezoekers verbeteren en de conversieratio’s verhogen.

Pop-ups zijn er in vele soorten en maten, maar hier is een afbeelding die de meest voorkomende weergeeft die u op een webpagina kunt zien:

soorten pop-up: welkomstmat, overlay modal, topbanner, inschuifbox

Laten we wat dieper in deze pop-upformaten duiken:

1. Welkomstmatten

Dit zijn pop-ups op volledig scherm die boven de pagina-inhoud schuiven.

Het grootste voordeel van het gebruik van een welkomstmat-pop-upformulier is dat ig het aanbod op de voorgrond plaatst. Overweeg dit te doen als het aanbod zeer relevant is voor uw inhoud en belangrijk is voor uw strategie.

Anders kan een welkomstmat-pop-up een beetje te opdringerig zijn, omdat het misschien niet is wat gebruikers verwachten wanneer ze op deze pagina terechtkomen.

2. Overlay-modaliteiten

Zo dicht mogelijk bij de traditionele pop-up die je kunt krijgen, zijn dit pop-ups in het midden van het scherm die bovenaan de pagina-inhoud verschijnen. werken pop-upformulieren: voorbeeld van overlay-modaal

In tegenstelling tot de welkomstmat, blokkeren overlays de weergave van de rest van de inhoud niet, maar de gebruiker moet uit de pop-up klikken om door te gaan met wat hij doet. Hoewel sommige gebruikers het gevoel hebben dat overlay-modals opdringerig zijn, hebben ze vaak hoge conversiepercentages als het aanbod aantrekkelijk is.

3. Klik-op-pop-ups

Een on-click pop-up is een specifiek type overlay-modaal dat verschijnt met een formulier wanneer een gebruiker op een call-to-action of ander pagina-element klikt.

type pop-upformulier: pop-ups bij klikken

Ze zijn perfect voor wanneer een in-line formulier de pagina rommelig zou maken, maar u de wrijving met een bepaald aanbod wilt verminderen. De UX is meestal eenvoudig, wat wrijving op het conversiepad vermindert.

4. Gegamificeerde coupons

Een ander type overlay-modale, gegamificeerde coupons laten je een spel spelen voor een korting of prijs van een soort in ruil voor de informatie van de gebruikers.

Ze komen vaak in de vorm van een prijzenrad of kraslot en zijn het beste voor leuke e-commerce winkelmerken (omdat de coupon dan bij het afrekenen kan worden toegepast).

5. Topbanners

Ook bekend als plakbalken, zijn dit kleine banners die zich als een balk helemaal bovenaan de pagina manifesteren en de gebruiker vragen om ergens actie op te ondernemen.

soorten pop-upformulieren: topbanners

Ze zijn doorgaans een meer permanent conversie-element dan andere soorten pop-ups en kunnen het best worden gebruikt voor brede aanbiedingen zoals nieuwsbriefabonnementen, kortingsbonnen of zelfs algemene aankondigingen.

6. Inschuifdozen

Slide-ins zijn kleine vakjes die vanaf de zijkant/onderkant van de pagina naar binnen schuiven, vergelijkbaar met een overlay-modal maar met minder opdringerig gedrag. soorten pop-ups: schuif in pop-up

Deze zijn geweldig voor het presenteren van aanbiedingen terwijl de gebruiker door de inhoud van de pagina scrolt.

Pop-uptriggers

Een van de meest populaire pop-uptriggers zijn:

Nu we iets meer weten over pop-upformulieren, gaan we terug naar de kernvraag: moeten marketeers ze gebruiken? Laten we graven.

Werken pop-upformulieren?

Ik zal deze meteen beantwoorden: Het antwoord is ja. Pop-upformulieren werken wel, en dit is de belangrijkste reden waarom zoveel marketeers ze gebruiken.

in 2019, onderzoek uitgevoerd door Sumo ontdekte dat de best presterende 10% van de pop-upformulieren maar liefst 9,3% converteert.

in 2021, Klaviyo analyseerde meer dan 80.000 bedrijven met behulp van zijn software en ontdekte dat overlay modale pop-upformulieren converteren met 3,2% en uitschuifbare pop-ups met 2,2%.

Om erachter te komen waarom sommige pop-upformulieren beter presteren dan andere, hebben we 100 consumenten ondervraagd om meer te weten te komen over hun gewoonten.

50% van de respondenten zegt dat wat hen het meest aan een formulier trekt, een duidelijke indicatie is van wat ze zullen ontvangen voor het invullen ervan. Namelijk het aanbod.

De lengte van het formulier en een boeiende beschrijving zullen ook een belangrijke rol spelen in de conversieratio. In feite zegt 50% van de respondenten dat de lengte van een pop-upformulier ervoor kan zorgen dat ze het verlaten.

Hoe langer de vorm, hoe groter de kans dat ze uit elkaar gaan. 20% zegt dat ze een formulier zullen verlaten als ze het gevoel hebben dat er invasieve vragen aan hen worden gesteld.

Hoewel dit per vorm kan verschillen, is het voor gebruikers veel gemakkelijker om een ​​naam en een e-mailadres op te geven dan om een ​​telefoonnummer en thuisadres op te geven.

Weten welke vragen u moet stellen, is de sleutel tot hoe goed het pop-upformulier converteert.

Hieronder vindt u aanvullende tips voor het maken van effectieve pop-upformulieren.

4 tips voor het maken van hoogconverterende pop-upformulieren

1. Bied iets relevants en waardevols aan.

Het probleem met de meeste pop-ups is dat ze de ervaring van de bezoeker op een website in de weg staan, in plaats van deze te verbeteren.

Dit komt waarschijnlijk omdat het aanbod in de pop-up ofwel niet waardevol is voor de bezoeker of niet relevant is.

Volg deze stappen om de betrokkenheid bij uw pop-up te vergroten:

  • Begrijp je persona en wat ze van deze pagina verwachten.
  • Weet welke aanbiedingen het beste aansluiten bij hun behoeften.
  • Zorg ervoor dat de aanbieding overeenkomt met de inhoud van de pagina

Als ik bijvoorbeeld een blogpost op sociale media zou schrijven, zou ik een gratis e-boek over hetzelfde onderwerp aanbieden – zoals hieronder te zien is.
voorbeeld van pop-upformulier

Afbeeldingsbron

In dit voorbeeld gaat het artikel over het vergroten van een publiek op TikTok als merk. Het pop-upaanbod sluit hier perfect op aan door lezers een gratis TikTok-groeichecklist aan te bieden.

Hoewel een aanbieding op sociale-mediastatistieken zou kunnen werken, zou de conversieratio waarschijnlijk veel lager zijn omdat het niet direct op hun huidige behoeften is gericht.

2. Denk na over de manier waarop mensen omgaan met uw pagina’s.

Een andere veelgemaakte fout die marketeers maken met pop-ups is dat ze op het verkeerde moment verschijnen, wat de ergernisfactor nog vergroot. ‘

Wees strategisch over de timing en trigger van uw pop-ups. Denk na over de manier waarop bezoekers omgaan met bepaalde soorten pagina’s op uw site.

Wanneer iemand bijvoorbeeld een blogpost plaatst, doen ze dit door naar beneden te scrollen terwijl ze de inhoud lezen. Als u uw bezoekers wilt vangen terwijl ze het meest betrokken zijn, moet u uw pop-up aanpassen om te verschijnen wanneer iemand halverwege de pagina heeft gescrolld.

Evenzo kunt u merken dat mensen die langer dan 30 seconden op uw product- of prijspagina’s blijven, zeer betrokken zijn omdat ze de tijd nemen om door te lezen en hun opties te overwegen.

In dit scenario kunt u een op tijd gebaseerde pop-up gebruiken die verschijnt wanneer een bezoeker een bepaald aantal seconden op de pagina is geweest.doe pop-up formulieren werk voorbeeld

Om beter te begrijpen hoe uw bezoekers omgaan met verschillende pagina’s op uw site, kunt u kijken naar: Google Analytics gegevens, zoals het bouncepercentage en de gemiddelde tijd op de pagina.

Beter nog, gebruik een tool zoals HotJar of gek ei om gebruikers op uw site vast te leggen om warmtekaarten te maken van waar ze klikken en scrollen. Dit geeft je een beter beeld van hoe mensen omgaan met je inhoud.

Houd daarnaast rekening met de tool die u gebruikt om uw formulier samen te stellen. Een hulpmiddel zoals Typevorm helpt u bij het maken van merkgebonden en aanpasbare formulieren die passen bij uw merkidentiteit en die het aantal conversies verhogen.

3. Gebruik taal die specifiek, bruikbaar en menselijk is.

De meeste pop-upformulieren hebben een vrij eenvoudige lay-out. Je krijgt een kop, een body-copy en misschien een afbeelding. Met andere woorden, u heeft niet veel onroerend goed om mee te werken.

Dit betekent dat het super belangrijk is om de kopie op je pop-upformulier te spijkeren. Om dat te doen, moet u ervoor zorgen dat uw exemplaar specifiek, bruikbaar en menselijk is:

  • Specifiek: Geef precies aan wat een bezoeker krijgt als hij op je pop-up klikt. Vertel ze niet dat het een gids is; vertel ze dat het een gids van 10 pagina’s is met bruikbare tips. Moedig ze niet aan om lid te worden van uw e-maillijst; vraag of ze op de hoogte willen blijven van nieuws en trends in de sector.
  • Bruikbaar: Laat bezoekers precies weten wat u wilt dat ze doen. Probeer in plaats van “Klik hier”, “Download onze gratis gids” of beter nog, “Ontvang mijn gratis gids”. Maak een overtuigende call-to-action die uw bezoekers inspireert om actie te ondernemen.
  • Menselijk: Herinner bezoekers eraan dat er een echte persoon achter het pop-upformulier zit. Gebruik spreektaal om uw formulieren vriendelijk te maken. Probeer in plaats van ‘Word lid van onze e-maillijst’, ‘Vindt u het goed als we u twee keer per week een e-mail sturen?’

4. Verpest de mobiele ervaring niet.

Bij het samenstellen van uw pop-upformulieren is het van cruciaal belang dat u rekening houdt met mobiel. Omdat de meeste consumenten tegenwoordig vanaf hun smartphones internetten, kan dat een kostbare vergissing zijn.

Om een ​​gebruiksvriendelijke mobiele ervaring te garanderen en te voorkomen dat u wordt bestraft door Google, moet u ervoor zorgen dat u uw pop-upformulieren voor mobiel uitsluit of pop-ups gebruikt die niet het volledige scherm van de pagina op mobiele apparaten beslaan.

De meeste pop-uptools bieden dit soort functionaliteit al, maar als wat je momenteel gebruikt dat niet doet, moet je misschien een nieuwe oplossing vinden.

Noot van de redactie: dit bericht is oorspronkelijk gepubliceerd in oktober 2016 en is bijgewerkt voor volledigheid.

Nieuwe call-to-action


Leave a Reply