Marketeers blijven belangrijke martech-apps vervangen, integratie #1-factor voor vervangingen

Integratie is de belangrijkste factor bij het vervangen van Martech-apps

Mijn vrienden bij MarTech.org hebben onlangs hun nieuwste Martech vervangingsonderzoek 2022waar marketeers deelden welke apps ze de afgelopen 18 maanden hebben vervangen, wat hun primaire motivatie daarbij was en wat hun belangrijkste factoren waren bij het kiezen van de vervangende oplossing.

Apps voor marketingautomatisering (24%), CRM (23%), Search engine marketing (23%), e-mailmarketing (22%) en werk-/projectbeheer (19%) werden het vaakst vervangen.

Zoals ik in het blauw in de bovenstaande grafiek heb gemarkeerd, was de nummer 1 meest genoemde issue bij het kiezen van hun vervangende oplossing: integratiemogelijkheden/open up API — geselecteerd door 56% respondenten, een stijging van 13% punten ten opzichte van dezelfde enquête in 2021.

Het is een leading 5 thema van dit decennium in martech: platforms, netwerken & marktplaatsen.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat de andere factoren – kosten, ondersteuning, beveiliging, enz. – ook niet belangrijk waren. Maar de issue waar de meeste marketeers het around eens waren, was integratie. Als het niet integreert met de relaxation van de technische stapel, is al het andere onbespreekbaar. Het is de growth die in het bos valt zonder dat iemand het hoort.

De op één na meest voorkomende factor was datacentralisatie/datamogelijkheden (gekozen doorway 50% van de respondenten), wat nauw verband houdt fulfilled integratie. Gegevens zijn immers de fundamentele laag van integraties.

Op de tweede plaats, ook satisfied 50%, was “het vermogen om ROI te meten” – wat in onze krappere economie bovenaan ieders hoofd zal staan. Maar om ROI te meten, heb je de gegevens nodig. En om de gegevens te krijgen, heb je integraties nodig. Deze drie factoren zijn fulfilled elkaar verbonden door atomaire krachten.

Maar wat motiveerde marketeers om in de eerste plaats op zoek te gaan naar een vervangende oplossing?

Primaire motivatie bij het vervangen van een Martech-systeem

Bij het zoeken naar vervanging van een commerciële app (de enquête behandelt de vervanging van applications van eigen bodem afzonderlijk), was de belangrijkste motivatie: betere eigenschappen (53%). Dit is natuurlijk logisch. Marketeers kijken naar martech om hen de capaciteiten te geven die nodig zijn om te presteren in voortdurend veranderende en evoluerende markten. Wat u kunt doen, doet ertoe.

Ik experienced echter verwacht dat de #2-motivatie kosten zou zijn – op zoek naar een alternatieve oplossing om de kosten te verlagen. Dat was het onderzoeksresultaat in 2021.

Maar anno 2022 betere/eenvoudigere integratie was de op één na meest voorkomende motivatie (24%, 5% meer dan in 2021) om een ​​vervangende app te zoeken. In wezen leidde een verlangen naar betere integratie tot 1 op de 4 vervangingsprojecten voor martech-apps.

Dat is best opmerkelijk.

Ik heb dit al vaak tegen martech-productteams gezegd: de markt spreekt met een geweldige, dreunende stem in de lucht tot u: “Behandel integratie als een eersteklas functie!”

De martech-industrie – en het SaaS-universum in het algemeen – hebben dit steeds meer ter harte genomen. Een nieuw onderzoeksrapport van Pandium over de Staat van integraties en API’s bij 400 SaaS-bedrijven laat zien dat 86% van de Major 100 SaaS-bedrijven ter wereld nu een openbare integratiemarkt heeft. (73% van hen heeft een in-app-marktplaats.)

Openbare integratiemarkten in Martech en SaaS

Dat is indrukwekkend en een sterk bewijs van het belang van application-ecosystemen voor grote SaaS-bedrijven.

Maar wat nog veelzeggender is, is dat 31% van de SaaS-startups in de seed-fase hebben nu ook een openbare integratiemarkt. Bijna 1 op de 3 SaaS-startups – die bijzonder krap in tijd en middelen zitten, gedwongen om zeer moeilijke keuzes te maken around wat ze moeten prioriteren – hebben ervoor gekozen prioriteit te geven aan het ontwikkelen van zowel integraties als een marktplaats om het klanten gemakkelijk te maken deze te ontdekken en te gebruiken.

Het is hartverwarmend om te zien dat kopers en verkopers van martech het satisfied elkaar eens zijn: integratie is de sleutel.

We moeten nog verder op deze reis van martech-platforms en ecosystemen. Maar als industrie marcheren we tenminste allemaal in dezelfde richting achieved een veel naadlooser en krachtiger geïntegreerde toekomst in het verschiet.

Ontvang onze artikelen immediate in uw inbox!

Abonneer u op mijn nieuwsbrief om te leren hoe u betere marketingtechnieken in uw bedrijf kunt toepassen.