Macro-economische krachten en geopolitiek vormen samen een negatieve achtergrond voor het midden- en kleinbedrijf. Ondanks deze aanzienlijke tegenwind zijn er enkele redenen om relatief optimistischer te zijn voor de restaurantindustrie.
Grote klokkenmakersbedrijven blijven aanzienlijke macro-economische uitdagingen ervaren en voorspellen. FedExZo verwacht de CEO nu een wereldwijde recessie. Een groot aantal verwante krachten bijdragen aan deze voorspelling, met inbegrip van het afzwakken van de consumentenbestedingen; hogere rentetarieven; wisselkoersen die de Amerikaanse export duurder maken; negatieve vermogenseffecten als activa (bijv. aandelen) afnemen; en verschuivingen in bedrijfsinvesteringen. Dus ongeacht of we ons in een technische recessie bevinden (of zullen ingaan), economische groei is en zal vertragen ten opzichte van de trend.
De restaurantindustrie werd bijzonder hard getroffen door Covid. De sector heeft echter vooruitgang geboekt bij het herstellen: de totale restaurantomzet steeg van $ 66,3 miljard in januari 2021 tot $ 86,2 miljard in augustus 2022 (gecorrigeerd voor inflatie). Anekdotes van moeilijk om reserveringen te krijgen? bij bepaalde restaurants in overvloed. Bovendien zijn er, ondanks aanzienlijke macro-economische wolken, tegenkrachten die de impact van een recessie op restaurants kunnen matigen door alternatieve bronnen van vraag te bieden. Waaronder: Werknemers keren steeds vaker terug naar hun kantoordie de vraag naar restaurants, coffeeshops en bars voor kantoorpersoneel zou moeten vergroten; Toename van binnenlandse en internationale toeristen die, voorlopig, blijk geven van een verhoogde reislust; en De werkgelegenheid in de restaurantindustrie blijft aanzienlijk onder de pre-pandemische trendlijn. Dit suggereert dat bescheiden schokken in de vraag die zich zouden kunnen voordoen bij een macro-economische krimp, een relatief kleinere impact zouden hebben op “magere” of personeelstekorten, zoals restaurants
Recessie? Inflatie? Stagflatie? Concurrerende verhalen en bewijzen maken het moeilijk te begrijpen waar kleine en middelgrote restaurants en hun werknemers staan. Om concurrerende claims te helpen verzoenen, we analyseerden werkgelegenheidsgegevens van honderdduizenden werknemers die bij meer dan vijftigduizend restaurants werken. Homebase voerde half september en half juli ook polsonderzoeken uit onder meer dan honderd restauranteigenaren om te begrijpen hoe ze het doen in het licht van de huidige gebeurtenissen.
Het aantal gewerkte uren door restaurantmedewerkers in september 2022 is gedaald ten opzichte van september 2021, evenals september 2020, na een relatief robuuste lente en vroege zomer
Gewerkte uren
(Rollend 7-daags gemiddelde; ten opzichte van januari 2020 (dwz pre Covid))

1. Enkele significante dalingen als gevolg van belangrijke Amerikaanse feestdagen. Uitgesproken dip medio februari 2021 valt samen met de periode inclusief de stroomcrisis in Texas en zwaar weer in het Midwesten. Bron: Homebase-gegevens.
Het percentage restaurantmedewerkers dat in september 2022 werkt, is ongeveer zes procentpunten lager dan in dezelfde periode in 20211
Werknemers aan het werk
(Rollend 7-daags gemiddelde; ten opzichte van januari 2020 (dwz pre Covid))

1. Enkele significante dalingen als gevolg van belangrijke Amerikaanse feestdagen. Uitgesproken dip medio februari 2021 valt samen met de periode inclusief de stroomcrisis in Texas en zwaar weer in het Midwesten. Bron: Homebase-gegevens.
Restauranteigenaren zijn gelijk verdeeld over de vraag of ze van plan zijn om in de komende één tot twee jaar een nieuwe locatie voor hun huidige bedrijf te openen
Vanaf medio september is ongeveer 39% van de restauranteigenaren van plan om hun bedrijf uit te breiden door in de komende één tot twee jaar een nieuwe locatie te openen. Dit cijfer is bijna vier procentpunt hoger dan in juli 2022. Het percentage eigenaren dat niet van plan is een nieuwe vestiging van een bestaand bedrijf te openen, is in de overeenkomstige periode met meer dan vier procentpunten gedaald. Zowel in juli als in september hadden restauranteigenaren significant meer kans dan eigenaren in andere bedrijfstakken om uitbreidingsplannen te hebben. Zo was in september het totale percentage eigenaren dat van plan was binnen 12-24 maanden een nieuwe locatie te openen negen procentpunten lager dan het cijfer voor restauranteigenaren.

Enquêtevraag: Bent u van plan om in de komende 12-14 maanden een nieuwe locatie van uw huidige bedrijf te openen?
Bron: Homebase Eigenaar Pulse Enquête. Ns >100 medio juli en medio september
De aanwervingsintenties van eigenaren voor de komende één tot twee jaar werden in september naar boven bijgesteld
Ongeveer 95% van de restauranteigenaren verwacht in de komende één tot twee jaar minstens één extra werknemer aan te nemen. Vanaf half september zijn restauranteigenaren van plan om hun personeelsbestand in de komende één tot twee jaar met meer dan 56% te verhogen. Dit in tegenstelling tot een beoogde stijging van 44% in juli 2022. Deze cijfers komen overeen met de toenemende intenties van eigenaren om hun activiteiten goed te bemannen en nieuwe locaties van hun bestaande bedrijven te openen.

Hoewel eigenaren nu van plan zijn om in de komende één tot twee jaar meer werknemers aan te nemen dan in juli, verwachten ze ook dat het moeilijker zal worden om werknemers aan te nemen
De meeste restauranteigenaren zijn van plan om in de komende één tot twee jaar nieuwe medewerkers aan te nemen, zoals aangegeven in de vorige dia. In vergelijking met juli 2022 denken restauranteigenaren nu echter dat het moeilijker zal worden om personeel in dienst te nemen. Inderdaad, 27% van de eigenaren denkt nu dat het de komende één tot twee jaar moeilijker zal zijn om werknemers in dienst te nemen, wat een stijging is van 22% van de restauranteigenaren die hetzelfde sentiment uitten in juli 2022.

Enquêtevraag: Denkt u dat het voor uw organisatie of bedrijf gemakkelijker, hetzelfde of moeilijker zal zijn om over 12 maanden werknemers aan te nemen in vergelijking met vandaag?
Bron: Homebase Eigenaar Pulse Enquête.
Gezien hoe moeilijk het is om mensen aan te nemen, hebben we restauranteigenaren gevraagd wat de beste manieren zijn om goede werknemers te vinden (hint: verwijzingen)
De omzet in de horeca is relatief hoog. Het vinden van goede werknemers in de beste tijden is moeilijk. In een krappe arbeidsmarkt kan het ontmoedigend zijn. Uit de Homebase September Pulse Survey blijkt dat eigenaren verwijzingen als bijzonder effectief beschouwen, aangezien ze drie van de top vijf van zoekkanalen vertegenwoordigen die eigenaren gebruiken om goede werknemers aan te nemen. de top vijf.

Enquêtevraag: Welke van de volgende is op basis van uw ervaring de beste manier om goede werknemers te vinden?
Bron: Homebase Eigenaar Pulse Enquête.
Aanwerving en personeelsbeheer blijven enkele van de meest uitdagende aspecten van het runnen van een restaurant
Het aannemen van werknemers (37%), het managen van werknemers (12%) en de daarmee samenhangende arbeidskosten (9%) behoorden tot de vijf meest genoemde uitdagingen waar restauranteigenaren mee te maken hebben. Intermediaire leveringskosten (15%) en in mindere mate economische onzekerheid (6%) completeren de top vijf van uitdagingen waarmee eigenaren tegenwoordig worden geconfronteerd.

Enquêtevraag: Wat zijn tegenwoordig de meest uitdagende aspecten van het runnen van een bedrijf?
Bron: Homebase Eigenaar Pulse Enquête.
Om hun werknemers te behouden en te beheren, gebruiken restauranteigenaren verschillende strategieën
Het aannemen en behouden van goede werknemers is een uitdaging in de huidige omgeving. Daarom hebben we restauranteigenaren gevraagd welke strategieën ze gebruiken om werknemers te behouden. Van de eigenaren die een retentiestrategie gebruiken, was de meest genoemde strategie het gebruik van prestatiebeloningen (29%). Tweeëntwintig procent van de eigenaren noemde de implementatie van nieuw beleid voor fooien. Ongeveer negentien procent van de eigenaren biedt werknemers hun favoriete diensten aan. Afronding van de top vijf was het aanbieden van meer loon (12%) of cadeaubonnen of gaskaarten (10%).

Enquêtevraag: Pas je een van de volgende strategieën toe om werknemers te behouden (selecteer alles wat van toepassing is)?
Bron: Homebase Eigenaar Pulse Enquête.
Met een slanker personeelsbestand en een toename van de verkoop, melden restauranteigenaren een (nominale) toename van de productiviteit van werknemers
Meer dan een derde van de restauranteigenaren meldt dat hun werknemers dit jaar productiever zijn in vergelijking met vorig jaar en meer dan 10% van de eigenaren meldt dat hun werknemers aanzienlijk productiever zijn dan vorig jaar rond deze tijd.
Op de vraag wat de oorzaak is van deze toename, gaven verschillende eigenaren aan verbeteringen in managementprocessen en technologie:
“Duidere verwachtingen gecommuniceerd, stap voor stap processen beschikbaar gemaakt, duidelijke strafmaatregelen”
“Het moreel hoog houden. Communicatie. Behandel medewerkers met respect en begrijp dat je zonder hen geen bedrijf kunt runnen.”

Economische en personeelsuitdagingen hebben de kameraadschap tussen werknemers op verrassende manieren beïnvloed
Meer dan 45% van de restauranteigenaren is van mening dat hun werknemers dit jaar (aanzienlijk) productiever zijn dan vorig jaar. Met een afgeslankte bedrijfsvoering is 67% van de eigenaren van mening dat de huidige economische omgeving meer kameraadschap heeft gecreëerd onder hun teams.
De belangrijkste manier waarop deze grotere kameraadschap duidelijk wordt, is de bereidheid van werknemers om in te springen om de diensten van hun teamgenoten op te pikken (50%). Ook de communicatie met medewerkers is verbeterd (16%) met betere processen en tools. Eigenaren constateerden ook een meer algemene bereidheid onder hun werknemers om elkaar te helpen (14%) naarmate ze meer persoonlijke tijd samen doorbrengen (12%).

Enquêtevraag: Hoe heeft het huidige economische klimaat gezorgd voor meer kameraadschap onder uw team?
Bron: Homebase Eigenaar Pulse Enquête.
Californië heeft onlangs een baanbrekende wetgeving aangenomen ter bescherming van fastfoodmedewerkers. Restauranteigenaren in de staat maken zich zorgen
De staat Californië heeft onlangs baanbrekende wetgeving (AB 257) aangenomen, waaronder de oprichting van een Fast Food Council om een minimumnorm vast te stellen voor lonen, uren en arbeidsvoorwaarden voor restaurantpersoneel. Onze Owner Pulse Survey omvatte drieënvijftig restauranteigenaren in de staat Californië. Deze restauranteigenaren uitten hun bezorgdheid over de onbedoelde gevolgen van de rekening, waaronder het opdrijven van de kosten voor de consument (51%), de toegenomen concurrentie om arbeid (40%) en de noodzaak om de arbeidskosten te verlagen (32%), wat zou kunnen leiden tot een overstap naar meer geautomatiseerde handelingen (21%). Gezien de recentheid van de wetgeving heeft slechts één eigenaar met zijn/haar/hun werknemers gecommuniceerd over de wetgeving en is er slechts één eigenaar gevraagd naar de rekening van een werknemer.
