#Smallbizchat Podcast LIVE is een maandelijkse video-interviewshow waar eigenaren van kleine bedrijven antwoord op hun vragen kunnen krijgen.
De focus van #Smallbizchat is om een einde te maken aan het falen van kleine bedrijven door deelnemers te helpen slagen als je eigen baas.
Doe mee elke derde woensdag van de maand van 20.00 tot 21.00 uur ET Live op mijn SmallBizLady Facebook-paginaYouTube-kanaal en LIVE op Twitter.
Een zakelijk transitieplan opstellen
Laurie Barkman is de oprichter/CEO van SmallDotBig en adviseert ondernemers over het hebben van waardevollere, verkoopbare bedrijven. Daarnaast is ze partner bij Stony Hill Advisors, een fusie- en overnamebedrijf dat bedrijven vertegenwoordigt aan de koop- of verkoopkant van transacties. Zie haar als een sherpa voor bedrijfstransitie: ze werkt samen met eigenaren om de waarde van hun bedrijf te maximaliseren en begeleidt hen door het complexe proces van loslaten. Voor meer informatie: https://smalldotbig.com/
SmallBizLady: wat beïnvloedt de waarde van een bedrijf? Waarom zijn zoveel bedrijven niet verkoopbaar?
Laurie Barkman: Slechts 2 op de 10 bedrijven die op de markt komen, verkopen daadwerkelijk. Het belangrijkste is overdraagbaarheid, risico en kans. Het is belangrijk op te merken dat de waarde op de particuliere markten wordt bepaald door de koper, en die prijs willen we zoveel mogelijk beïnvloeden. Er zijn acht belangrijke drijfveren voor wat we kunnen controleren. De grootste factor is Financieel – grootte is belangrijk. Kleinere bedrijven kunnen als risicovoller worden beschouwd en daarom niet als overdraagbaar worden beschouwd als grotere bedrijven. Andere aspecten, zoals het groeipotentieel en de branche waarin we ons bevinden, zijn meestal waar we het gesprek beginnen.
Ik gebruik een tool genaamd Value Builder Assessment die wordt gebruikt om te helpen begrijpen en te bepalen waar een bedrijf nu staat. We stellen vragen rond deze acht kerndrijfveren. Andere drijfveren zijn onder meer risico’s rond klanten, leveranciers en werknemers. Klanttevredenheidsstatistieken. Ook, hoe niche of gedifferentieerd uw bedrijf is ten opzichte van concurrenten. Als er sprake is van een terugkerend omzet- of abonnementsmodel. De andere categorieën hebben te maken met hoe goed de processen en het team van uw bedrijf ervoor zorgen dat uw bedrijf kan gedijen zonder u. Een bedrijf dat niet kan overleven zonder de eigenaar of oprichter is een waardeloos bedrijf
SmallBizLady: Welke trends zie je voor fusies en overnames van kleine bedrijven?
Laurie Barkman: Veel bedrijfseigenaren versnellen hun overgangstijdlijnen en verschuiven van meer dan 10 jaar naar minder dan 5 jaar. In combinatie met de demografie van de zilveren tsunami en de slijtage van de pandemie, overwegen meer ondernemers hun opties en zoeken ze naar een exit-strategie.
SmallBizLady: Wat zijn de drie belangrijkste manieren waarop mensen een bedrijf verkopen?
Laurie Barkman: Laten we het hebben over verschillende opties die eigenaren hebben in termen van een bedrijfsexitstrategie. Er zijn zeker opties die mogelijk beter voor u werken, afhankelijk van uw specifieke situatie.
[1] Geef het bedrijf door aan een familielid
Voordelen: U kunt bij uw vertrek de persoon kiezen en voorbereiden waarmee u uw bedrijf wilt voortzetten. U hoeft niet volledig van uw bedrijf te scheiden en kunt mogelijk een soort van tijdelijke of doorlopende adviserende rol blijven vervullen. nadelen: Het kan zijn dat u geen familielid vindt dat het bedrijf wil (of kan) overnemen. Dit proces kan veel emotionele, financiële en algemene stress voor uw gezin met zich meebrengen. Werknemers, zakenpartners of investeerders ondersteunen mogelijk niet de persoon in uw gezin die u kiest.
[2] Laat bestaande managers u uitkopen
Voordelen: U kunt uw bedrijf overdragen aan iemand die ervaring heeft in de organisatie en die u hopelijk kent en vertrouwt. Aangezien u het bedrijf nog steeds verkoopt, zou u wat geld aan de deal moeten kunnen verdienen. Als u op een bepaalde manier betrokken wilt blijven, moeten de werknemers die uw bedrijf kopen eerder geneigd zijn om iets te laten werken. De erfenis van uw bedrijf blijft enigszins intact.
nadelen: Mogelijk kunt u geen werknemer of manager vinden die het bedrijf van u wil kopen. Het kan zijn dat deze managementwijzigingen moeilijk te implementeren zijn en een negatief effect kunnen hebben op bestaande klanten.
[3] Verkopen aan een derde partij
Voordelen: U kunt een schone breuk hebben met uw bedrijf (als u dat wilt). U kunt onderhandelen over de voorwaarden, prijs en andere details van uw fusie of overname.
nadelen: Dit kan een tijdrovend, kostbaar en misschien zelfs onsuccesvol proces zijn. Uw bedrijf kan ophouden te bestaan zoals het ooit was, en opgaan in het bedrijf van de overnemende partij. Dit is misschien de enige keer dat u een bedrijf verkoopt, en het werken met een team van adviseurs is belangrijk – van de fusie- en overnamekant tot het op de markt brengen van het bedrijf, het minimaliseren van belastingen en beloond worden voor al uw harde werk.
Hoe u tegenslag kunt gebruiken om uw zakelijk leiderschap te vergroten
Zachary Green is een serie-ondernemer, veteraan en een internationale bestsellerauteur. Hij is oprichter van MN8 LumAware/Foxfire, een bedrijf dat hij van de kofferbak van zijn auto uitgroeide tot meer dan $ 30 miljoen aan organische verkopen. Net zo CEO van Warrior Enterprises LLC Zachary coacht ondernemers rond de wetenschap van groei die voortkomt uit uitdaging en tegenspoed. Hij is te zien in Entrepreneur Magazine en op de homepage van Yahoo.com. Zachary heeft getuigd voor de Small Business-commissie van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden en werd door de gouverneur van Ohio, John Kasich, uitgeroepen tot Entrepreneur of the Year. Voor meer informatie: www.warriorleader.us
SmallBizDame: Wat heb je geleerd van de mariniers en brandweer om jou als ondernemer te helpen
Zacharias Groen: Grit en tegenspoed helpen de krijger om uitdagingen aan te gaan. Grit, vasthoudendheid en innovatie in combinatie met een missie volbracht, helpen de ondernemer te overwinnen door de moeilijkheden van het groeien en schalen van een bedrijf
SmallBizDame: Wat zijn de drie belangrijkste vragen die elke ondernemer moet beantwoorden?
Zacharias Groen:
- Heeft u een probleem op een unieke en elegante manier opgelost?
- Wat is uw oneerlijke concurrentievoordeel?
- Kick-ass sales marketing en distributie nodig?
SmallBizDame: Wat kun je leren van tegenslag?
Zacharias Groen: IJzer scherpt ijzer. Het overwinnen van obstakels helpt de krijger zich voor te bereiden op hun smeltkroes. Als je eenmaal in je smeltkroes bent, moet je de afgrond eren, maar niet te dichtbij blijven. Je moet transformeren en veranderen om je smeltkroes te veroveren, anders zal de afgrond je uiteindelijk verteren.
Een franchisemogelijkheid selecteren
Rebecca Monet is CEO en hoofdwetenschapper van Zorakle Profiles. Ze is gefascineerd door neurowetenschappen en menselijke prestaties in relatie tot zakelijk succes. Zorakle Profiles biedt een reeks aanpasbare psychometrische beoordelingen voor makelaars en franchisegevers. SpotOn van Zorakle! meta-analyse geeft inzicht dat geen enkelvoudig profiel, onderzoek, algoritme of beoordeling kan bieden. SpotOn van Zorakle! wetenschap bepaalt de compatibiliteit tussen franchisenemer en franchisegever en voorspelt prestaties. Zorakle-tools bieden makelaars een middel om in contact te komen met en kopers af te stemmen op bedrijven waarin ze de grootste kans op succes hebben. Franchisebedrijven die Zorakle-tools gebruiken, kunnen bogen op een snellere opstart van franchisenemers, betere validatie, prestaties en retentie. Voor meer informatie: https://www.zorakleprofiles.com/
SmallBizLady: Hoe ben je begonnen met ondernemen?
Rebecca Monet: Ik kwam in zaken via een aantal interessante, door God geleide wendingen. Ik was een aantal jaren therapeut en werkte uitsluitend met ondernemers. Mijn werk omvatte het helpen van ondernemers bij het blootleggen van de psychologische blokkades die hen ervan weerhielden om zo succesvol te zijn als ze wilden. Onderdeel van mijn praktijk was het gebruik van psychografie. Op een dag vroeg een klant of ik enkele van de technieken die ik hem leerde, mocht delen met enkele van zijn ondernemersvrienden. Om een lang verhaal kort te maken, ik kwam een kamer binnen met meer dan 300 ondernemers! Het was mijn eerste ervaring als spreker en trainer in het openbaar. Van daaruit reisde ik de hele wereld over om ondernemers en wanna-preneurs te trainen op de Cycle of Success. Ik maakte in 1993 kennis met franchising en werd verliefd op deze strategische bedrijfsgroeistrategie. Ik ontdekte de vele voordelen van ‘franpreneur’ zijn, vooral voor degenen die niet per se ‘bedraad’ waren om echte ondernemers te zijn.
SmallBizDame: Waarom is franchising een goede optie in plaats van een bedrijf helemaal opnieuw te beginnen?
Rebecca Monet: Franchising is een geweldige optie bij het overwegen van bedrijfseigendom. Het heeft veel voordelen ten opzichte van het helemaal opnieuw beginnen van een bedrijf, waaronder beproefde systemen, merkherkenning, lager uitvalpercentage, koopkracht van groepen, grotere winsten, lager risico en gemakkelijke financiering. U bent in zaken, maar niet alleen bij het kopen van een franchise. De franchisegever is gericht op productontwikkeling, het creëren van repliceerbare, schaalbare systemen en het vergroten van de merkwaarde, waardoor u als franchisenemer het gezicht van het merk in uw markt kunt zijn. Het is alsof je aan boord gaat van een goed ontworpen bullet-trein die meer dan 200 mijl per uur gaat in plaats van je eigen voertuig te financieren en te bouwen, wat jaren kan duren.
SmallBizDame: Wat moet u weten voordat u een franchise koopt?
Rebecca Monet: Pasvorm is belangrijk! Net als een romantische relatie, moeten we meer hebben dan alleen een interesse of aantrekkingskracht bij het overwegen van welke franchise we moeten kopen. Er zijn 5 primaire principes van business fit. Een goede pasvorm is wanneer:
- De franchisenemer deelt de waarden van een franchiseonderneming.
- De franchisenemer past binnen de Groeifase van het franchisebedrijf.
- De franchisenemer past binnen de Cultuur van een franchiseonderneming.
- De franchisenemer heeft een vergelijkbare Werkstijl als de high performers binnen dat franchisebedrijf.
- De franchisenemer heeft aanvullende vaardigheden bij het franchisebedrijf.
Vond je deze interviews nuttig? Vertel me alsjeblieft hoe ze hebben geholpen en deel ze dan.
Wil je te gast zijn op #Smallbizchat Live?
Als u een eigenaar van een klein bedrijf, auteur of materiedeskundige bent, zouden we u graag als gast willen zien op #Smallbizchat LIVE. Dien in dat je een specifiek onderwerp, naam, headshot, Twitter/IG-handvat, mini-bio, website, onderwerp en 3 vragen en antwoorden in alineavorm bent om je expertise aan te tonen. Om je materiaal in te dienen als gast op #Smallbizchat Klik hier.
!function(f,b,e,v,n,t,s)
if(f.fbq)return;n=f.fbq=function()n.callMethod?
n.callMethod.apply(n,arguments):n.queue.push(arguments);
if(!f._fbq)f._fbq=n;n.push=n;n.loaded=!0;n.version='2.0';
n.queue=[];t=b.createElement(e);t.async=!0;
t.src=v;s=b.getElementsByTagName(e)[0];
s.parentNode.insertBefore(t,s)(window, document,'script',
'https://connect.facebook.net/en_US/fbevents.js');
fbq('init', '258417117862775');
fbq('track', 'PageView');