Een klantgegevensplatform (CDP) centraliseert de klantgegevens van een organisatie en biedt een enkel 360-beeld van elke consument die betrokken is bij het bedrijf. Toch zijn er nog steeds gegevensgerelateerde overwegingen die organisaties moeten maken die verder gaan dan wat het CDP doet.
“[CDPs] zijn ontworpen om in een behoefte te voorzien – om een marketeer in staat te stellen gemakkelijk bij de gegevens te komen die ze nodig hebben om hun segmentatie te creëren en vanaf dat punt verder te gaan en deze te markeren”, zegt George Corugedo, CTO van datamanagementbedrijf Redpoint World-wide, op de MarTech-conferentie. “Maar het probleem is dat CDP’s echt niet zorgen voor de kwaliteitsaspecten van de gegevens.”
Het handhaven van de gegevenskwaliteit heeft ook gevolgen voor segmentatie, campagnes en uitdagingen op het gebied van privacycompliance voor marketingteams die deze gegevens gebruiken.
Data kwaliteit
De gegevens in een CDP zijn afhankelijk van de kwaliteit van waar ze vandaan komen. Daarom moet een organisatie die een CDP gebruikt, ook rekening houden met de kwaliteit van de gegevensbronnen en referentiebestanden die worden gebruikt om het CDP uit te bouwen.
“De onvermijdelijke vraag zal zijn: hoe goed zijn deze gegevens?” zei Corugedo. “Hoeveel kan ik erop vertrouwen om een gedurfde beslissing te nemen?”
Dit is iets dat op de radar van elke organisatie moet staan. Wanneer bijvoorbeeld identiteitsresolutie wordt gebruikt, hangt het probleem af van de kwaliteit van de referentiebestanden van derden. Als ze worden aangeleverd door een telecommunicatiebedrijf of kredietbureau als datapartner, kunnen die bestanden mogelijk slechts driemaandelijks worden bijgewerkt.
“Het is gewoon geen optimale oplossing, maar elk CDP op de markt gebruikt een of andere vorm van referentiebestand,” verklaarde Corugedo.
Het is aan de datawetenschappers en andere teamleden die binnen de organisatie werken om de nauwkeurigheid van deze databronnen te bepalen.
Lees volgende: Wat is een CDP?
Segmentatie en andere acties
De kwaliteit van de gegevens satisfied behulp van specifieke referentiebestanden en bronnen zal variëren en zal van invloed zijn op het vertrouwen dat marketeers hebben bij het maken van segmenten en het gebruiken ervan bij het inzetten van campagnes.
Marketeers moeten deze beslissing op een gedetailleerd niveau nemen, op foundation van de betrouwbaarheid van gegevens uit een bepaalde lijn.
“Als ze een campagne hebben die afhankelijk is van verdachte gegevens, kunnen ze die campagne zelfs uitstellen en zeggen dat we misschien moeten wachten tot die gegevens worden vernieuwd”, zegt Corugedo.
Anders zijn marketeers gewoon aan het “spuiten en bidden”.
Regels gebruiken in plaats van lijsten
Het voordeel van het hebben van een CDP is de unificatie van alle gegevens. Maar de gegevens worden voortdurend bijgewerkt. In plaats van campagnes te implementeren op foundation van een vaste lijst satisfied klanten, stelt het gebruik van regels om segmenten te definiëren marketeers in staat om op de hoogte te houden van wie ze bij de campagne betrekken.
“Een lijst begint, zodra hij uit de database wordt gehaald, te vervallen omdat hij geen updates meer krijgt”, voegt Corugedo eraan toe dat het langer duurt om een campagne uit te voeren satisfied behulp van lijsten.
Een lagere kwaliteit van gegevens die niet worden bijgewerkt, kan ernstige gevolgen hebben voor de gezondheidszorg en andere sectoren, waar nauwkeurigheid essentieel is.
“In plaats daarvan worden regels door de campagne gevoerd, net zoals bij een lijst, maar die regels worden elke keer dat er een beslissingspunt is opnieuw geëvalueerd om ervoor te zorgen dat alleen de gekwalificeerde mensen de specifieke inhoud op dat second krijgen”, legt Corugedo uit.
Ontvang de dagelijkse nieuwsbrief waar digitale marketeers op vertrouwen.
Naleving van privateness en regelgeving
Het handhaven van de datakwaliteit by means of een Redpoint Worldwide-dashboard, of een vergelijkbare combinatie van equipment en datapersoneel, zal een organisatie ook helpen bij het beheren van privateness.
Het cruciale punt is dat mensen in het workforce weten waar de gegevens vandaan komen en hoe deze in campagnes worden gebruikt. De inzet voor het verzenden van relevante berichten is hoog. Privacy- en compliancekwesties leggen de lat nog hoger.
Als u een CDP gebruikt, kunt u hoofdpijn en added werk besparen doorway een resource te gebruiken waarin compliance en privateness als het ware zijn ingebakken.
“Wat we hebben gedaan, is een deel van deze complexiteit omarmen en opnemen in de omgeving, zodat de marketeer het zelfs nooit ziet”, zegt Corugedo. “Wat we doen is bij elke implementatie, we zullen een PII-kluis implementeren die PII-gegevens superveilig houdt, en we kunnen de marketingdatabase anonimiseren.”
Op deze manier worden persoonlijke gegevens van individuele klanten (PII) nooit geschonden.
“Entrepreneurs hoeven uiteindelijk niet per se zicht te hebben op PII”, legt Corugedo uit. “Ze zien het graag voor testdoeleinden en om ervoor te zorgen dat het er goed uitziet en zo, maar de waarheid is dat we dat op andere manieren kunnen doen zonder PII te onthullen .”
Grip hebben op datakwaliteit draagt bij aan het vertrouwen dat marketingteams hebben bij het creëren van segmenten en het uitvoeren van campagnes, en het kan ook helpen de privacy van de klant te beschermen en te beschermen tegen overtredingen van de regelgeving.
Feiten geen fictie: voorbij het CDP van Media van de derde deur Aan Vimeo.