Gedeelde waarde creëren

Het creëren van een duurzaam bedrijf is geen gemakkelijke taak. Het creëren van een duurzaam bedrijf dat ook het leven van alle mensen die bij dat bedrijf betrokken zijn, verrijkt, is een nog grotere uitdaging. Dit is precies wat Engelse theewinkel wilde doen in 2014. CEO, Suranga Herath, wilde gedeelde waarde creëren voor zijn mensen en gemeenschap en hij had een bedrijfsmodel nodig om dit te doen.

Wat betekent het creëren van gedeelde waarde?

Dus, wat bedoelen we als we het hebben over het creëren van gedeelde waarde? Het creëren van gedeelde waarde of het (CSV) -model is een zakelijk raamwerk dat wordt onderwezen door Harvard.

Volgens de Harvard Business School:

Gedeelde waarde creëren is een raamwerk voor het creëren van economische waarde en het tegelijkertijd aanpakken van maatschappelijke behoeften en uitdagingen.

Wanneer bedrijven handelen als bedrijven— niet als liefdadigheidsdonoren — ze kunnen de winstgevendheid verbeteren en tegelijkertijd de milieuprestaties, de volksgezondheid en voeding, betaalbare huisvesting en financiële zekerheid en andere belangrijke maatstaven voor maatschappelijk welzijn verbeteren.

Alleen het bedrijfsleven kan economische welvaart creëren door te voorzien in behoeften en winst te maken, het creëren van oneindig schaalbare en zelfvoorzienende oplossingen.

Dit was precies de economische welvaart die English Tea Shop met hun eigen organisatie hoopte te creëren.

Coach Tip Chat Bubble (1)-1Leer de 3 manieren om gedeelde waarde te creëren

Overzicht van Engelse theewinkel

Om een ​​overzicht van het bedrijf te geven: English Tea Shop is gevestigd in Sri Lanka, een eilandstaat die al lang vereerd wordt om zijn thee, vooral in het Verenigd Koninkrijk. In 2010 profiteerden Suranga Herath en zijn team van die geschiedenis toen ze het bedrijf (dat in 2001 werd opgericht) een nieuwe naam gaven en het English Tea Shop noemden.

Bekijk deze video voor meer informatie over English Tea Shop

Overstappen op duurzame bedrijfspraktijken

Voortbouwend op lessen die zijn geleerd uit eerder in de geschiedenis van het bedrijf, toen het zich richtte op lage kosten en massaproductie, evolueerde English Tea Shop naar een premium biologisch merk. Ze deden dat door af te stappen van het traditionele veilingmodel dat eeuwenlang werd gebruikt om thee te kopen. Om duurzame landbouwpraktijken te helpen promoten, koopt het bedrijf zijn thee nu rechtstreeks van biologische boeren.

Schermafbeelding 2022-10-25 115218Schermafbeelding 2022-10-25 115310

Een bedrijfssysteem vinden om gedeelde waarde te creëren

Maar het bedrijf wilde meer doen. Herath wilde een bedrijfsmodel waarmee zijn werknemers, boeren en klanten samen konden gedijen. In In 2014 vloog Herath naar de VS om een ​​executive leadership-programma bij te wonen op Harvard Business School. Een van de professoren van Herath, Boris Groysberg, had Jack Stack’s op een rijtje gezet Het grote zakelijke spel op een leeslijst. Na het lezen van het boek stelde Herath meteen een presentatie samen voor zijn leiderschapsteam waarin hij uitlegde hoe The Great Game of Business® (GGOB) het besturingssysteem was voor hun bedrijf waarnaar ze op zoek waren. Ondanks enige bezorgdheid over het openstellen van hun boeken voor het hele team, hebben ze de toezegging gedaan om in 2015 The Game te gaan spelen en hun team te leren zakenmensen te worden.

Chatballon 2 (1)Lees The Great Game of Business

Hoe Engelse theewinkel gedeelde waarde creëert door middel van een ESOP en onderwijs

Terugkijkend op de tijd sinds ze GGOB begonnen te spelen, zegt Herath dat zijn team een ​​enorme culturele verbetering heeft bereikt. “We noemen onze GGOB-applicatie de ‘Big Game’ omdat we graag geloven dat we een maatschappelijke en ecologische focus hadden gekoppeld aan het GGOB-raamwerk door middel van Creating Shared Value,” zegt hij, en merkt op dat het oorspronkelijke doel van het bedrijf was om ondersteuning te bieden lokale theeboeren. “Maar de onderliggende waarheid is dat GGOB een magische rol speelt om iedereen te laten denken en handelen als zakenmensen.” Het bedrijf maakt nu hoge winstniveaus, verbeterde cashflow en hogere productiviteitsniveaus – wat de werknemers van English Tea ten goede komt, wiens Employee Stock Ownership Plan (ESOP) nu een belang van 30% in het bedrijf bezit.

Schermafbeelding 2022-10-25 115502

Schermafbeelding 2022-10-25 115339Schermafbeelding 2022-10-25 115412

Wat biedt de toekomst voor Engelse theewinkel

Herath en zijn team brengen hun ‘Big Game’ naar een hoger niveau door meer sociale en ecologische duurzaamheidsstatistieken en KPI’s op te nemen in hoe ze hun voortgang volgen en meten bij het helpen van de boeren en leveranciers waarmee ze werken. “We hebben allemaal te maken met een sociaal dilemma hier in het zuiden van de wereld”, zegt Herath. “Het is tijd om dingen op te lossen. We willen deel uitmaken van het opbouwen van een deugdzame cyclus en we kunnen The Game gebruiken om ons daarbij te helpen.”

Kopie van chatpictogramGetuigenissen van medewerkers

De zichtlijn die GGOB voor ons allemaal creëert, is zo krachtig. We gebruiken onze kennis van de cijfers en de business om beslissingen te nemen en te veranderen. De huddle, scoreborden en prognoses helpen ons om ons bewust te maken van elk onderdeel van het bedrijf en te begrijpen hoe alles in elkaar steekt. Ik ben trots om te zien hoe onze eigendomscultuur is geëvolueerd sinds we de Big Game begonnen te spelen en hoe deze onze werknemers en onze boeren ten goede blijft komen. Als ik vrienden en familie over onze cultuur vertel, willen ze bij ons komen werken.”

~ Niluza Badurdeen, Directeur Financiën

GGOB is een geweldig hulpmiddel om iedereen in het bedrijf te betrekken en met elkaar samen te werken. Ik had het geluk om na mijn afstuderen bij het team te komen en het was een unieke ervaring. Het is heel ongebruikelijk om een ​​bedrijf op deze manier te zien lopen in ons land. Het is zo interessant voor mij om financiële overzichten en prognoses te leren en te bespreken. We zien de toekomst vandaag, identificeren de afwijkingen en handelen daarnaar. Dat soort planning heeft ons door deze crises heen geholpen.”

~ Shashika Udayanga, Manager – Verkoop en Marketing

GGOB duwde me uit de comfortzone van mijn bureau en naar een niveau van eigenaarschap in het hele bedrijf. Ik ben dagelijks veel meer betrokken bij het voltallige personeel. Ik heb ook meer vertrouwen in mezelf dan voorheen. English Tea Shop heeft me de kans gegeven om te groeien en vaardigheden te ontwikkelen waarvan ik niet wist dat ik ze had.”

~ Nalin Senanayake, administratief directeur


Nieuwe call-to-action

Leave a Reply