Google heeft de richtlijnen van Search Central geüpdatet om te bepalen hoe titeltags worden weergegeven in zoekresultaten. De update heeft de richtlijnen zelf niet veranderd, maar het maakte het wel aanzienlijk eenvoudiger en verwijderde meerdere dubbelzinnigheden in de bewoording die het moeilijk te begrijpen maakten.
Google wijzigt titeltags
Titeltags zijn meta-elementen die tot doel hebben te beschrijven waar een webpagina over gaat. Het zijn ook rankingfactoren.
Om die reden gebruiken veel uitgevers de title-tag om aan te geven voor welke trefwoordzinnen ze willen dat de webpagina relevant is.
Google toont titeltags in de zoekresultatenpagina’s (SERP’s), waardoor het gebruik van trefwoordzinnen in de titeltags nog belangrijker wordt.
Google herschreef titeltags jarenlang als de algoritmen meer beschrijvende tekst identificeerden dan de uitgever had verstrekt.
De functie voor het herschrijven van de titeltag in de zoekresultaten nam in de zomer van 2021 dramatisch toe, wat leidde tot angst in de uitgevers- en zoekmarketinggemeenschappen. Velen meldden afname van het zoekverkeer, toegeschreven aan het herschrijven van hun title-tags door Google.
Eén onderzoek meldde dat meer dan 61 procent van de zoekresultaten herschreven titeltags bevatte.
Wijzigingen in de richtlijnen voor titeltags
Op 8 oktober 2021 publiceerde Google unieke richtlijnen voor het beheren van titeltags, getiteld: Beheer uw titellinks in zoekresultaten (Archive.org momentopname van originele begeleiding hier).
De bijgewerkte richtlijnen voor titeltags verduidelijken wat ze bedoelden bij het gebruik van het woord “kop.”
Het woord “kop” is dubbelzinnig omdat het de titel boven aan de webpagina kan betekenen of een verwijzing naar het HTML-kopelement (H1, H2, H3).
Het blijkt dat de originele versie van de begeleiding het woord “kop” betekent zowel de titel bovenaan de webpagina als een verwijzing naar het HTML-kopelement (H1, H2, H3, enz.).
Hoewel de titel bovenaan de pagina meestal een kopelement is, is de nieuwe versie van de richtlijn nauwkeuriger, zoals hieronder wordt weergegeven.
Hier is de originele versie:
“Maak duidelijk welke kop de belangrijkste kop voor de pagina is.”
Dit is de bijgewerkte versie van de richtlijn:
“Maak duidelijk welke tekst de hoofdtitel van de pagina is.”
Hier is een gedeelte uit de volgende zin van de originele versie:
“… en het kan verwarrend zijn als meerdere koppen hetzelfde visuele gewicht en bekendheid hebben.”
De nieuw verduidelijkte versie:
“… en het kan verwarrend zijn als meerdere koppen hetzelfde visuele gewicht en prominentie hebben.”
De originele versie van de derde bijgewerkte zin:
“Overweeg ervoor te zorgen dat uw hoofdkop onderscheidend is van andere tekst op een pagina en opvalt als de meest prominente op de pagina (bijvoorbeeld door een groter lettertype te gebruiken, de kop in het eerste zichtbare
-element op de pagina te plaatsen, enz).”
De bijgewerkte versie van dezelfde zin:
“Overweeg ervoor te zorgen dat uw hoofdtitel onderscheidend is van andere tekst op een pagina en opvalt als de meest prominente op de pagina (bijvoorbeeld door een groter lettertype te gebruiken en de titeltekst in het eerste zichtbare
-element op de pagina te plaatsen) , enz).”
Zoals u kunt zien, maakt de verduidelijking een groot verschil om de bedoeling van de begeleiding begrijpelijker te maken.
De laatste wijziging betreft het deel dat beschrijft wat Google gebruikt om de bewoording te bepalen in een titellink die in de zoekresultaten wordt weergegeven.
Dit is het origineel:
“Belangrijkste visuele titel of kop weergegeven op een pagina”
De bijgewerkte versie:
“Belangrijkste visuele titel weergegeven op de pagina”
Richtlijnen voor titeltags van Google verduidelijkt maar niet bijgewerkt
Zoals vermeld aan het begin van het artikel, is de begeleiding zelf niet veranderd. Wat is veranderd, is dat het document nu minder dubbelzinnig is en aanzienlijk begrijpelijker.
Lees hier de onlangs bijgewerkte richtlijnen voor titeltags:
Beheer uw titellinks in zoekresultaten
Uitgelichte afbeelding: Eugene Partyzan/Shutterstock
if( sopp != 'yes' && addtl_consent != '1~' )
!function(f,b,e,v,n,t,s) if(f.fbq)return;n=f.fbq=function()n.callMethod? n.callMethod.apply(n,arguments):n.queue.push(arguments); if(!f._fbq)f._fbq=n;n.push=n;n.loaded=!0;n.version='2.0'; n.queue=[];t=b.createElement(e);t.async=!0; t.src=v;s=b.getElementsByTagName(e)[0]; s.parentNode.insertBefore(t,s)(window,document,'script', 'https://connect.facebook.net/en_US/fbevents.js');
if( typeof sopp !== "undefined" && sopp === 'yes' ) fbq('dataProcessingOptions', ['LDU'], 1, 1000); else fbq('dataProcessingOptions', []);
fbq('init', '1321385257908563');
fbq('track', 'PageView');
fbq('trackSingle', '1321385257908563', 'ViewContent', content_name: 'google-clarifies-title-tag-guidance', content_category: 'news seo' );