De magie van verhalen: hoe word je een geweldige verhalenverteller als iedereen een verhalenverteller is?

“Er zijn meer dan een half miljoen Linkedln-leden met storytelling in hun profiel.”

Er was eens een samenwerking met LinkedIn en Gapende Leegte Culture Design Studio om de kunst en wetenschap van storytelling te verkennen en marketeers te inspireren om opnieuw te bedenken hoe ze contact maken met hun publiek. Die samenwerking leidde tot een interview, hieronder gedeeld, een ebook, “Er was eens een digitale tijd“, en een videogesprek, “Kan storytelling marketing redden?” (video aan het einde van het bericht).

Volg dit bericht tot het einde om je reis in het vertellen van verhalen te verbeteren…

Marketing heeft het idee van storytelling al lang omarmd. Sommigen gaan misschien zo ver om te zeggen dat marketing het heeft gecoöpteerd, waarbij verhalenvertellers worden gebruikt als een vorm van marketing voor zichzelf, in een poging om marketeers en verhalenvertellers één en hetzelfde te maken. Maar storytelling is niet synoniem met contentmarketing, sociale media, digitale marketing, groeimarketing, web3 of welke vorm van traditionele marketing dan ook. Storytelling is geen marketing, maar dat betekent niet dat marketeers niet ook storytelling kunnen zijn. Je zou iemand die grilt of kookt geen chef noemen, hoe lekker het eten ook is. Voor degenen die op zoek zijn naar een verheven, meer betekenisvolle, spirituele en gedenkwaardige manier om contact te maken met mensen, is het leren en oefenen van waargebeurde verhalen niets minder dan levensveranderend.

Verhalen vertellen is een heilige discipline, een delicaat evenwicht tussen kunst, wetenschap en ook menselijkheid. Het verbindt mensen met elkaar en met de generaties die volgen.

Een van de beste voorbeelden van het begrijpen van de kracht van verhalen en voortbouwen op een raamwerk van menselijke betrokkenheid is de legendarische ‘memo’, geschreven door Christopher Vogler, toen een verhaalanalist en student van Joseph Campbell bij Disney in 1985. Uiteindelijk groeide de memo uit tot 15 en vervolgens 40 pagina’s terwijl Vogler zijn ideeën verfijnde en uiteindelijk een boek werd, “The Writer’s Journey: mythische structuur voor verhalenvertellers en scenarioschrijvers.

“De memo waarmee het allemaal begon” door Christopher Vogler

“Er zijn maar twee of drie menselijke verhalen, en ze blijven zichzelf zo fel herhalen alsof ze nooit eerder waren gebeurd.” – Willa Cather

Hoe storytelling marketing (en zaken) kan redden

Brian Solis, auteur van LifeSCALE: een creatiever, productiever en gelukkiger leven leidenen X: De ervaring wanneer zaken en design elkaar ontmoetenwerkte samen met LinkedIn en Gapende Leegte Culture Design Studio vroeger om een ​​speciaal e-boek te maken, Er was eens een digitale tijd.

LinkedIn’s Megan Golden tijd doorgebracht met Brian om te onderzoeken hoe het vertellen van betere verhalen kan helpen om marketing en branding toekomstbestendig te maken.

Megan Golden

Er zijn meer dan een half miljoen Linkedln-leden met storytelling in hun profiel. Waarom categoriseren moderne marketeers zichzelf als verhalenvertellers?

Illustratie uit “Once Upon a Digital Time” door Gapingvoid en Brian Solis

Brian Solis

Ik herinner me altijd een citaat van een zeer interessante, bekende reclamestrateeg, die graag tegen bureaus en andere marketeers zei: “Je bent geen vervelende verhalenverteller!” Deze adverteerder had een interview gelezen met een van de beroemdste achtbaanontwerpers ter wereld en deze achtbaanontwerper categoriseerde zijn werk als storytelling.

Voor de adverteerder toonde dit aan hoe gemakkelijk het voor ons is om te geloven dat we verhalenvertellers zijn, alleen maar omdat we inhoud produceren of ervaringen produceren. Hij maakte duidelijk dat je als verhalenverteller veel meer nodig hebt dan alleen maar te zeggen dat je een verhalenverteller bent. We blijven het zeggen, niet omdat het waar is, maar omdat het goed voelt om te zeggen dat je verhalen vertelt in plaats van toe te geven dat je in de marketing zit.

Persoonlijk beschouw ik storytelling als een soort ambitieuze titel. Ik ben een optimist en daarom wil ik geloven dat marketeers echt geloven dat ze verhalenvertellers zijn. Waar ze echter rekening mee moeten houden, is dat dit een heel heilig woord is. We hebben ons verdiept in de ambitie en het ideaal van op verhalen gebaseerde marketing, maar we hebben nog niet de oefening gedaan van wat er eigenlijk nodig is om een ​​verhalenverteller te worden.

Ik realiseerde me dit enkele jaren geleden toen ik mijn boek aan het schrijven was, X:De ervaring wanneer zaken en design elkaar ontmoeten. Ik maakte me schuldig aan de gedachte dat ik, omdat ik de controle had over het verhaal, een verhalenverteller was. Ik was het niet. Mijn reactie was om een ​​storyboard-artiest te vinden die me de kunst en wetenschap van het vertellen van verhalen kon leren. Dat maakte een groot verschil, maar ik kan je vertellen dat ik, zelfs nadat ik dat had doorgenomen, nooit verteller in mijn titel zou zetten. Het is een te heilige term en dat moeten we respecteren.

U zegt in ons boek dat marketeers uiteindelijk zijn afgeleid door het aantal volgers op sociale media en hun doel zijn kwijtgeraakt. Hoe weet je wanneer het doel ontbreekt? En hoe kun je het terugwinnen door middel van storytelling?

Illustratie uit “Once Upon a Digital Time” door Gapingvoid en Brian Solis

Megan

U zegt in ons boek dat marketeers uiteindelijk zijn afgeleid door het aantal volgers op sociale media en hun doel zijn kwijtgeraakt. Hoe weet je wanneer het doel ontbreekt? En hoe kun je het terugwinnen door middel van storytelling?

Brian

De uitdaging voor marketing is dat het storytelling aanpast, sociale media aanpast, mobiel aanpast, al deze nieuwe kanalen aanpast op basis van een klassieke basis van wat marketing betekent. Het heeft een traditionele matrix die zich moet aanpassen aan nieuwe tijden, technologieën en trends. Die matrix richt zich uiteindelijk op de verkeerde dingen.

Het is niet zo dat marketeers het niet snappen. Het is meer dat ze technologie verpakken in een constructie die ze kennen. Het versterkt zichzelf. Leidinggevenden zien marketing daarom in deze voorwaarden, en financieren en ondersteunen het in deze voorwaarden. Ze ondersteunen wat marketing is, niet wat het zou kunnen zijn.

Dit is een tijd voor heruitvinding en innovatie. In het boek praten we over het gebruik van storytelling, niet alleen als leidraad voor de toekomst van betrokkenheid en ervaring, maar ook als een katalysator om innovatie te stimuleren. Wat is er nodig om een ​​geweldig verhaal te vertellen? Wat is er nodig om je publiek echt te begrijpen? Wat is er nodig om echt overtuigend te zijn? Wat is er nodig om hen te bewegen, te begeleiden en te inspireren?

De antwoorden op die vragen zullen sommige marketeers uit die oude constructie halen en beginnen met het bouwen van iets nieuws: een nieuwe generatie marketing die minder draait om ‘marketing’ en meer om ervaring en betrokkenheid.

Dit roept de vraag op: als ik eenmaal jouw aandacht heb en jij mijn aandacht, wat gaan we eraan doen? Als je in deze termen begint te denken, ga je een nieuwe richting in en blijf je nieuwe richtingen inslaan terwijl je deze ideeën nastreeft. Ik noem het ‘progressieve transparantie; verder gaan dan waar marketing zich vroeger op richtte en interesse tonen in ‘The Embrace; of wat er gebeurt als je betrokken bent.

De uitdaging die marketeers vandaag hebben, is dat hun budgetten, middelen en expertise allemaal symbolisch zijn voor hoe we gisteren naar marketing keken, niet voor hoe marketing morgen moet zijn. We raken verstrikt in deze cycli waarin we marketing laten sturen en leiden door leidinggevenden, die bepaalde dingen op een bepaalde manier willen zien communiceren. Ik bedoel het feit dat legal zo’n sterke stem heeft in wat we kunnen zeggen en wat we niet kunnen zeggen, of wat het verhaal moet zijn volgens de ‘optica van de organisatie’. Deze zijn allemaal ontworpen op basis van de kijk van gisteren op wat marketing is, en dit weerhoudt marketing van wat het zou kunnen zijn.

Illustratie uit “Once Upon a Digital Time” door Gapingvoid en Brian Solis

Megan

Hoe was je oorspronkelijk verbonden met Hugh MacLeod en wat is het met Hugh’s illustraties die je woorden echt aan het licht brengen?

Brian

Ik maakte deel uit van de startup-community die uiteindelijk Web 2.0 werd en zich vervolgens ontwikkelde tot sociale media. Hugh maakte ook deel uit van die groep. Hij kwam van Savile Row en liet de reclamewereld achter zich. Hij gebruikte tekenfilms om enkele van de werkelijk verbazingwekkende dingen uit te leggen waarmee technologie ons begon te versterken, en alle paradoxen die het in ons leven had geïntroduceerd. Hij maakte ook foto’s van de manier waarop marketing zich alleen op de volgende advertentie bleef concentreren. We cirkelden rond dezelfde cirkels in de Web 2.0-wereld en in het vroegste stadium ging die gemeenschap niet alleen over werken. Het ging ook om validatie en zelfhulp en ondersteuning. We ontmoetten elkaar voor een drankje en brachten alle ondernemers bij elkaar om te praten over waar we aan werkten en om ons te helpen alles naar een hoger niveau te tillen. Ik kreeg meteen een band met Hugh. Hij is een geweldig mens en zo geestig en slim.

Illustratie uit “Once Upon a Digital Time” door Gapingvoid en Brian Solis

Megan

Je schreef een paar jaar geleden een boek, X: De ervaring wanneer zaken en design elkaar ontmoeten. Daarin sprak u over de noodzaak voor bedrijven om te investeren in experience architects. Kun je uitleggen hoe verhalen vertellen een rol speelt bij het ontwerp van die ervaringen?

Brian

Toen ik eenmaal tot de kern kwam van wat een ervaring was, realiseerde ik me dat je geen ervaringen kunt ontwerpen tenzij je erop gericht bent. Wanneer iemand in aanraking komt met uw merk, uw product, uw dienst, uw verpakking of uw vertegenwoordiger, wilt u niet dat ze alleen de waarde van die onderdelen voelen; je wilt dat ze meer voelen dan de som van die delen. Je moet de ervaring ontwerpen als een verhaal waarin alles samenkomt in een boog die mensen zullen voelen, ermee weglopen en over praten. Het was dus een heel bewuste manier om naar ervaringen te kijken. Ik denk dat het een beetje vroeg was als een idee, en nu begint het wat meer gewaardeerd te worden.

Het idee om een ​​ervaringsarchitect te worden is dus in wezen niet anders dan een verhalenverteller te worden. Het gaat erom ervaringen op te bouwen door elk aspect van een bedrijf te transformeren rond de ervaringen die u wilt leveren.

Illustratie uit “Once Upon a Digital Time” door Gapingvoid en Brian Solis

De echte uitdaging is dat we dit allemaal benaderen als marketeers. We praten als marketeers. We meten als marketeers. We praten tegen mensen op basis van wat andere mensen ons hebben goedgekeurd om te zeggen en niets daarvan voelt menselijk. Dat moet veranderen. De eerste stap is beseffen dat we in ontkenning zijn. Dan kunnen we de noodzaak van verandering accepteren en een nieuwe richting inslaan.

“Ik ontvang graag generieke e-mails en sms-berichten;’ heeft niemand ooit gezegt. We moeten begrijpen dat marketing is wat het is. De reden dat het in de meeste C-suite-discussies geen plaats aan tafel heeft, is omdat het niet is afgestemd op bedrijfsgroei en niet is afgestemd op klantervaringen.

Maar het zou kunnen! Marketing hoeft geen discipline of functie te zijn. Het zou het werk kunnen worden dat klantervaringsteams doen door communicatie, contactpunten, technologie en kanalen te gebruiken om ervaringen holistisch te leveren. Ik denk dat de toekomst van marketing groter is dan waar we ze krediet voor geven, omdat we nog steeds kijken naar wat marketing was in plaats van wat het zou kunnen zijn. De reden waarom storytelling in marketing belangrijk is, is omdat het ons begint te dwingen verder te gaan. Wanneer we het accepteren als de heilige term die het werkelijk is, vereist het absoluut transformatie. Het is niet zomaar een marketingtactiek.

levensloop

Ontdek Brian’s visie op storytelling in marketing samen met: Gapingvoid Culture Design Group door te downloaden “Er was eens een digitale tijd” Bij lnkd.in/verhalenverteller

Dus, kan storytelling marketing redden? Laten we bespreken

Wist je dat meer dan een half miljoen marketeers storytelling op hun profiel op LinkedIn zetten? Marketeers zijn geobsedeerd geraakt door het vertellen van verhalen. Als gevolg hiervan is het vertellen van verhalen in de emmer van marketingbuzzwords terechtgekomen – een emmer vol woorden als authentiek en transparantie? Woorden die we in ons marketingjargon gebruiken, maar niet echt serieus nemen en in daden omzetten?

Stem af op onze nieuwste aflevering van Live with Marketers om te horen van meesterverteller en LinkedIn-beïnvloeder Brian Solis en leer:

  • Wat storytelling echt betekent voor marketeers
  • Hoe onze discipline moet evolueren om storytelling te laten gedijen
  • Hoe storytelling een eerlijke impact kan hebben op de manier waarop u met uw publiek omgaat

Origineel koppeling