De Franse president Emmanuel Macron wordt geconfronteerd achieved oproepen tot een parlementair onderzoek, nadat de “Uber-bestanden” zijn buitengewone inspanningen aan het licht brachten om het bedrijf te helpen lobbyen tegen de taxi-industrie.
STEVE INSKEEP, HOST:
We hebben het deze 7 days gehad above uitgelekte documenten die laten zien hoe ver Uber deed om de taxi-industrie land na land aan te pakken. In Frankrijk hebben de Uber-dossiers nieuwe vragen opgeroepen more than de rol van president Emmanuel Macron. Hier is Rebecca Rosman.
REBECCA ROSMAN, BYLINE: Uber’s verkering met Macron begon in 2014, volgens sms-berichten en e-mails die zijn gelekt door een voormalige Uber-supervisor. Het bedrijf was wanhopig op zoek naar een bondgenoot die hen kon helpen hun activiteiten in Frankrijk uit te breiden. Emmanuel Macron werkte toen als minister van Economische Zaken onder de socialistische president Francois Hollande. Temidden van de schat aan meer dan 124.000 documenten die bekend staan als de Uber-bestanden, was er bewijs van geheime ontmoetingen satisfied lobbyisten, geruststellingen van steun en suggesties die Macron aanbood om Uber te helpen het bedrijf uit te breiden ten koste van, zeggen zijn critici, van Franse taxichauffeurs achieved een vergunning. .
(SOUNDBITE VAN GEARCHIVEERDE OPNAME)
PRESIDENT EMMANUEL MACRON: (Frans sprekend).
ROSMAN: Op dinsdag veegde Macron de aantijgingen weg en vertelde verslaggevers dat hij, citeer, “trots” was om Uber te steunen omdat ze banen voor Franse arbeiders creëerden, eraan toevoegend dat hij “het morgen en overmorgen opnieuw zou doen”. De Franse autoriteiten steunden de president snel en zeiden dat zijn acties deel uitmaakten van zijn normale taken als minister. Maar oppositiepolitici van politiek inbound links en uiterst rechts roepen op tot een parlementair onderzoek naar de specifics van Macrons relatie satisfied Uber.
(SOUNDBITE VAN GEARCHIVEERDE OPNAME)
FRANCOIS RUFFIN: (Frans sprekend).
ROSMAN: Dinsdag sprak het extreem-linkse parlementslid Francois Ruffin achieved France Inter-radio voor een onderzoek naar de donoren van de presidentiële campagne van Macron in 2017, wat een soort van voortdurende tegenprestatie impliceert. Macron heeft ondertussen Uber geprezen voor het geven van banen aan duizenden jonge mensen uit de onrustige arbeiderswijken. Die uitleg is niet genoeg om de Franse taxichauffeurs met een vergunning te plezieren, die, in tegenstelling tot Uber-chauffeurs, ongeveer 300 uur teaching moeten volgen en tot 250.000 euro moeten betalen voor een officieel taxirijbewijs. Tot nu toe hebben hun protesten tegen wat zij de Uberization (ph) van Frankrijk noemen, niet gewerkt. Maar oppositiekrachten in het parlement zeggen dat ze deze keer ervoor zullen zorgen dat de president luistert.
Voor NPR Information ben ik Rebecca Rosman.
(SOUNDBITE VAN FATB EN TESK’S “BLOOM”)
Copyright © 2022 NPR. Alle rechten voorbehouden. Bezoek onze site satisfied gebruiksvoorwaarden en toestemmingspagina’s op www.npr.org voor meer informatie.
NPR-transcripties worden op een spoeddeadline gemaakt doorway een NPR-aannemer. Deze tekst is mogelijk nog niet in zijn definitieve vorm en kan in de toekomst worden bijgewerkt of herzien. Nauwkeurigheid en beschikbaarheid kunnen variëren. Het gezaghebbende verslag van de programmering van NPR is het audioverslag.