Kent u de pagina waarop u terechtkomt als u op het punt staat een product te kopen? Ja, die. Dat is een verkooppagina.
Met een succesvolle verkooppagina overtuig je bezoekers om: overzetten ter plekke betalende klanten.
Welke elementen maken een verkooppagina van hoge kwaliteit? Het ontwerp of de visuele elementen? Overtuigende verkoopkopie? U moet verder gaan dan de primaire paginatactieken om ervoor te zorgen dat uw pagina meer verkoopgericht is.
Lees verder om zes tips te leren voor het maken van hoog-converterende verkooppagina’s.
- Wis alle afleidingen
- Een duidelijke CTA toevoegen
- Markeer de waardepropositie
- Pop-ups met exit-intentie gebruiken
- Schrijf overtuigende koppen en tussenkoppen
- Voeg een sectie met veelgestelde vragen toe
1. Wis alle afleidingen
Uw verkooppagina is bedoeld om bezoekers hun creditcard te laten ophalen. Wanneer u verschillende visuele elementen, navigatielinks, CTA’s en volgepakte tekst op een verkooppagina hebt, riskeert u een overdaad aan informatie en verwarring. Dat verslaat het doel, verlaagt de conversieratio’s en zorgt ervoor dat u omzet verliest.
Doe het volgende om een strak ontwerp en een overzichtelijke pagina te behouden:
- Knip de pluisjes af; niet iedereen leest de tekst toch. Een te lange kopie kan ervoor zorgen dat bezoekers langer op de pagina blijven, maar ze kunnen ook verslijten voordat ze ervoor kiezen om te converteren.
- Gebruik alleen noodzakelijke afbeeldingen om uw exemplaar te ondersteunen. Afbeeldingen trekken bezoekers aan en demonstreren de voordelen van uw producten en diensten. Maar te veel kan afleidend werken.
- Beknibbelen op navigatielinks. Idealiter zouden interne links het bouncepercentage en de verblijftijd moeten verbeteren. Maar te veel onoverzichtelijke links leiden af en werken contra-effectief.
Test in plaats daarvan uw verkooppagina om te weten of bezoekers daadwerkelijk op die links klikken. Optimaliseer vervolgens op basis van de resultaten. Als alternatief kunt u een kortere navigatielink opnemen en testen die naar de startpagina of het afrekenen leidt.
Hieronder ziet u een voorbeeld van een slecht ontworpen verkooppagina:

Als je het hebt gevolgd, zou het bovenstaande voorbeeld je hoofdpijn moeten bezorgen.
De verkooppagina heeft verschillende lettertypen om je duizelig en meer pluis te maken dan een chiffoncake. Akkoord, het zou een lange verkooppagina moeten zijn, maar de kopie en afbeeldingen zijn plakkerig en overal.
Zie daarentegen dit voorbeeld van Somnifix.

De verkooppagina van Somnifix werkt omdat het een consistent ontwerp heeft dat zachter is voor de ogen en waarde uitstraalt in minder woorden en visueel aantrekkelijke afbeeldingen.
Maximaliseer uw ontwerpen met negatieve ruimte voor een strakke lay-out. Verkoop terzijde, negatieve of witte ruimte in UX-ontwerp is zowel een B2C als een Best practice voor B2B-webdesign die de interactie en betrokkenheid van gebruikers kunnen stimuleren.
Het zorgt er ook voor dat uw pagina er stijlvol uitziet en leidt het oog van de kijker naar de nodige informatie die tot conversie zal leiden.
2. Voeg een duidelijke CTA toe
Het probleem met het hebben van een onduidelijke CTA is dat bezoekers geen idee hebben. Zie het op deze manier; uw CTA bepaalt of een conversie zal plaatsvinden of niet. Als de CTA verborgen is, zullen prospects geen actie ondernemen, wat contraproductief is voor uw marketingcampagne. Maar een duidelijke CTA vertelt de bezoeker precies wat hij moet doen.
Meestal is de CTA op een verkooppagina om een product te kopen. Maar gewoon zeggen “Koop nu” zal het niet redden. Uw bericht moet productvoordelen en waarde bevatten om de prijsstelling en geaccepteerde betalingsmethoden te ondersteunen.
U kunt maximaal vijf CTA’s hebben op een lange verkooppagina. U wilt deze CTA’s echter opsplitsen met relevante tekst die uw boodschap versterkt en ervoor zorgt dat bezoekers blijven lezen.
Markeer voor een korte verkooppagina de voordelen van producten of diensten in opsommingstekens en plaats de CTA eronder, zoals Somnifix doet:

Zorg ervoor dat uw CTA-knopkopie duidelijke, sterke vereisten heeft die het aanbod ondersteunen. Vermijd ook verschillende contrasterende CTA-knopkleuren die de pagina plakkerig maken. Leer de andere veelvoorkomende CTA-fouten en vermijd die ook.
Om de verkoop te sluiten, moet u uw uiteindelijke CTA op de verkooppagina meer opvallen dan andere. Voeg eventuele bonussen, maandelijkse betalingsaanbiedingen en waardeproposities toe om het aanbod te versterken en te sluiten.
3. Markeer de waardepropositie
Uw waardepropositie is een uniek verkoopargument dat u onderscheidt van andere bedrijven. Het communiceert aan potentiële klanten de voordelen van uw producten en waarom ze u zouden moeten verkiezen boven uw concurrenten, waardoor de kans op conversie wordt vergroot.
Zie hoe Eat Fat, Get Thin Cookbook de waardepropositie van hun kookboek samenhangend weergeeft in hun exemplaar van de verkooppagina.

Op de bovenstaande pagina staat niet alleen waar het bedrijf voor staat. Het somt ook feiten op die klanten kunnen overtuigen om het kookboek te kopen. Het bedrijf versterkt deze op de hele verkooppagina – van de kop tot de onderkant van de pagina.
Net als in het bovenstaande voorbeeld, kunt u uw waardevoorstel boven de vouw of ergens anders dat niet verborgen is, markeren. Maar probeer het simpel, kort en aantrekkelijk te houden.
4. Gebruik pop-ups met exit-intentie
Veel mensen zijn het erover eens dat pop-ups een vrij slechte reputatie hebben. Ze zijn opdringerig, soms slecht getimed en mogelijk spam. Al deze kunnen de gebruikerservaring verstoren als ze niet worden aangevinkt.
Maar als je pop-ups op de juiste manier gebruikt, kun je de rollen misschien omdraaien. Wishpond maakt het je gemakkelijk om te bouwen en te controleren waar je je pop-ups plaatst, en het perfecte moment om ze te activeren.
De pop-up met exit-intent betrekt websitebezoekers opnieuw wanneer ze voelen dat ze op het punt staan te stuiteren. De advertentie meestal opduikt wanneer u uw cursor in de rechterbovenhoek van het scherm plaatst – dicht bij de knop ” ‘X’-markeringen voor afsluiten” op het browsertabblad.
Als gevolg hiervan zijn ze een krachtige laatste kans om conversies op uw verkooppagina te stimuleren. U kunt pop-ups met exit-intent gebruiken om een bonus of incentive aan te bieden in ruil voor het e-mailadres van een bezoeker, e-mailaanmeldingen te krijgen, het aantal downloads te verhogen of het aantal verlaten winkelwagentjes te verminderen.
U kunt ze ook een productdemo aanbieden:

Dat zorgt ervoor dat ze uw product eerst uitproberen en hopelijk in de toekomst hun creditcards tevoorschijn halen. Het is maar goed dat pop-ups met exit-intent je ook toegang geven tot hun e-mailadresinformatie, die je kunt gebruiken om leads tot conversie te koesteren.
5. Schrijf overtuigende koppen en tussenkoppen
Je weet wat ze zeggen: “mis ze bij de kop; mis ze voor altijd.”
Niet zeker over het ‘voor altijd’-bit, maar gezien dat 80% van de bezoekers koptekst gelezen, maar slechts ongeveer 20 procent leest de rest, ik zou dit niet laten liggen.
Simpel gezegd, als uw kop zwak is, doen andere essentiële elementen op uw verkooppagina er niet toe. Net zo belangrijk als de koppen zijn uw ondertitels.
Terwijl de kop bedoeld is om een bezoeker over te halen de rest van uw exemplaar te lezen, ondersteunt de onderkop de kop door aanvullende informatie te verstrekken. Helaas, als de ondertitel sleept, zal de lezer ook afdrijven.
Dus, hoe schrijf je de beste koppen en subkoppen voor verkoopkopieën die resultaten opleveren?
Wees eenvoudig en direct: Geen slim aas, geen grappen en geen woordspelingen. Ga direct ter zake.

U kunt duidelijke koppen zoals deze van Keith Urban gebruiken als u een erkend merk bent of bekende producten of diensten aanbiedt.
Geef vooraf het beste voordeel op: U trekt uw ideale publiek aan door de significante voordelen in uw kop te verwoorden. Het zorgt er ook voor dat ze sneller reageren dan wanneer het een algemene kop zou zijn. Bovendien moeten uw subkoppen deze voordelen ondersteunen door het adres van de bezoeker aan te pakken en aan te pakken pijnpunten.
Overweeg haken die nieuwsgierigheid prikkelen en een beroep doen op emotie: Als u geen bekend merk of bedrijf bent, gebruik dan koppen en tussenkopjes om uw doelgroep aan te trekken. Waarom? Grote haken vragen aandacht. Uw haak kan vragen bevatten over de pijnpunten van uw prospect of iets dat uw ideale doelgroep aanspreekt.

Het is ook effectief om een gedurfde en beschrijvende belofte te doen in uw koppen. Dergelijke koppen informeren potentiële klanten over de voordelen die ze zullen halen uit het lezen van uw exemplaar, waardoor de kans op conversie toeneemt.
6. Voeg een sectie met veelgestelde vragen toe
Het gedeelte met veelgestelde vragen op een verkooppagina bevat een reeks antwoorden op prangende vragen van klanten. Vermijd het beantwoorden van algemene vragen om het potentieel van de sectie Veelgestelde vragen op uw pagina te maximaliseren. Zoom in vanuit het oogpunt van de klant:
- Ze zijn sceptisch
- Ze hebben het druk en krijgen liever met de paplepel ingegoten informatie dan dat ze lang moeten bellen of je een e-mail sturen
- Ze weten bijna niets over het product of de diensten van uw bedrijf
Deze redenen kunnen ervoor zorgen dat bezoekers terughoudend zijn om te kopen.
Dus wat te doen? Praat vaak met klanten. Gebruik feedbacktools zoals klantonderzoeken, Twitter-enquêtes en forums zoals Quora of Reddit om inzicht te krijgen in dringende branchevragen die uw product kan oplossen.
Hier is wat leuke inspiratie van Stop Fighting Food, een online programma dat is opgezet om mensen te helpen die worstelen met wat het de ‘dieetmentaliteit’ noemt.

Merk op dat de vragen de typische vragen zijn die een persoon die geïnteresseerd is in het programma zou stellen. Als u naar beneden scrolt, ziet u dat het merk ook reacties geeft die tot doel hebben veelvoorkomende verkoopbezwaren weg te nemen.
Het merk gaat zelfs zo ver dat het potentiële klanten een e-mailadres geeft waarmee ze contact kunnen opnemen als ze nog niet overtuigd zijn om op de knop ‘Inschrijven’ te drukken.
Terug naar jou
Hoog-converterende verkooppagina’s kunnen het zware gewicht van het overtuigen van potentiële klanten voor uw bedrijf trekken, maar alleen als u het goed doet.
Je hebt zes tips geleerd die je moet volgen, zodat je een verkooppagina met veel conversies kunt maken.
- U moet de pluisjes in uw exemplaar wegsnijden en gaan voor minder rommelige paginaontwerpen. U wilt ervoor zorgen dat uw pagina vrij is van alles dat uw bezoeker zou kunnen afleiden. Neem dus alleen relevante elementen op die uw exemplaar ondersteunen.
- Zorg ervoor dat uw CTA duidelijk is. Het moet gemakkelijk te begrijpen zijn, zodat uw bezoekers precies weten wat ze moeten doen en zichtbaar moeten zijn op de pagina. Voeg ook uw productvoordelen toe. U wilt bezoekers iets geven waardoor ze op die CTA-knop moeten drukken.
- Markeer ook uw waardepropositie op uw verkooppagina. Noem andere feiten op die uw bezoekers kunnen overtuigen om uw product te kopen. Houd alles eenvoudig en beknopt. U kunt er ook voor kiezen om die waarde over uw verkooppagina te verspreiden, van de kop tot de onderkant van de pagina.
- Gebruik pop-ups met exit-intentie. Ze zijn een krachtige manier om bezoekers die op het punt staan uw site te verlaten, ertoe aan te zetten om te converteren. Met de exit-intentie pop-ups kun je een bonus of een gratis demo aanbieden. U kunt ook andere prikkels aanbieden om bijvoorbeeld e-mailaanmeldingen te krijgen. Gebruik Wishpond om deze pop-ups te bouwen. U kunt aangeven waar u ze wilt hebben en de tijd om ze te activeren.
- Schrijf pakkende koppen en tussenkoppen. Geef eerst het beste voordeel en wees eenvoudig en direct. U kunt haken gebruiken die de emoties aanspreken om vanaf het begin de aandacht van uw bezoeker te trekken.
- Voeg een sectie met veelgestelde vragen toe aan uw verkooppagina. Probeer de meest voorkomende vragen te beantwoorden en vermijd algemene vragen. Gebruik deze sectie ook om mogelijke verkoopbezwaren weg te nemen.
De waarheid is dat er geen vaste manier is om deze pagina’s te maken. Gewoon starten, testen, optimaliseren en tweaken. Na verloop van tijd kunt u kwaliteitsverkeer genereren en meer verkopen.
Voorgestelde metabeschrijving: Leveren uw verkooppagina’s niet de resultaten op waarnaar u op zoek bent? Lees verder voor zes tips om u te helpen een verkooppagina met veel conversies te maken.
____

Ian Loew is een webondernemer en inbound-marketingexpert, en de eigenaar en hoofd bedrijfsontwikkeling van Lform-ontwerp. Na vier jaar Fortune 500-bedrijven te hebben geholpen met MGT Design, begon Ian aan zijn freelance carrière voordat hij in 2005 Lform Design oprichtte. Hij leidt een team van creatieve professionals om geïnspireerde online ervaringen te leveren via moderne, responsieve websites die de kernwaarden van zijn klanten weerspiegelen. Als hij niet aan het roer staat, is Ian te vinden op mountainbiken met vrienden of tijd doorbrengen met zijn gezin.
gast