brand building

Om een ​​klein bedrijf succesvol te laten zijn, moeten veel dingen op hun plaats vallen, en vaak betekent dat effectieve merkopbouw. U heeft waarschijnlijk niet nagedacht over merkopbouw buiten uw merklogo of merkkleuren, maar een solide merkstrategie is de beste manier om het meeste geld te besparen en waarde in uw merk te brengen en het risico van prijsconcurrentie te verkleinen.

ivana taylor offerte over prijs:

Deze gids voor het samenstellen van een effectieve maar eenvoudige merkstrategie helpt u op het juiste pad om dat merk te creëren en uw bedrijf op te bouwen.

Of je nu een adviesbureau, een kledingmerk, een IT-bedrijf of een ander bedrijf begint, je gaat een merk ontwikkelen, of je het nu leuk vindt of niet. Als je niet gefocust bent op je merk, wie weet wat het dan zal worden?

Wat is merkopbouw en waarom is het belangrijk voor kleine bedrijven?

Merkopbouw is meer dan bekendheid en populariteit. Een solide merkopbouwstrategie is consistent in alle kanalen en levert een consistente marketingboodschap en merkbelofte aan uw doelklanten.

Waarom is een merkstrategie belangrijk?

Veel bedrijven begrijpen niet waarom branding is zo belangrijk. Branding kan helpen om zowel intern als extern een reeks waarden binnen een bedrijf te creëren en kan de manier waarop mensen uw bedrijf zien totaal veranderen.

De manier waarop een bedrijf omgaat met de rest van de wereld is een van de meest cruciale onderdelen van het opbouwen van een merk. Is de business serieus of speelser? Is het bedrijf hightech of ouderwets?

Hoe bouwt u uw merkstrategie op?

Laten we eens kijken naar enkele van de belangrijkste strategieën voor merkopbouw en de eenvoudige, maar effectieve methoden die binnen uw bedrijf kunnen worden toegepast.

Onthoud dat om dit soort merkmarketingstrategie effectief op te bouwen, iedereen in het bedrijf dezelfde tactieken moet volgen en gebruiken bij het communiceren met de buitenwereld. Met andere woorden, het gaat niet alleen om strategieën voor het bouwen van merken, het gaat om het bouwen van complete omnichannel-communicatiestrategieën.

Hier zijn enkele van de meest voorkomende stappen die u moet volgen om een ​​effectieve merkstrategie voor uw bedrijf op te bouwen.

Merk op dat dit ook het basismarketingproces volgt.

gebruik dit marketingproces voor effectieve merkopbouw

1. Profileer uw doelgroepen

De eerste stap van het marketingproces is van cruciaal belang voor het opbouwen van een merk en uw strategie voor merkontwikkeling – onderzoek. Dit hoeft niet duur te zijn, je kunt veel gratis onderzoek verzamelen van sociaal luisteren, Google en deelnemen aan relevante forums en Facebook-groepen om inzichten te verzamelen over verschillende doelgroepen en wat voor hen belangrijk is.

Een andere manier om onderzoek te verzamelen, is door eenvoudige enquêtes en peilingen uit te voeren met uw bestaande klanten.

2. Kies een niche uit je doelgroep

Uw niche moet zich in de goede positie bevinden met voldoende vraag en potentiële klanten, maar ook een expertisegebied zijn. Idealiter blijf je ook uit de buurt van te veel concurrentie.

De niche waarin u zich bevindt, is mogelijk al bepaald. Bijvoorbeeld als u verder op de weg bent en uw bedrijf al heeft gelanceerd.

Uw niche zal uw merkstrategie en marketingplan informeren. Het stelt u ook in staat om uw doelgroep te onderzoeken, waarin ze geïnteresseerd zijn en andere informatie, zoals de leeftijd van uw gemiddelde kopersprofiel. Als u op de 60-plussers marketing richt, kan uw strategie heel anders zijn dan die voor u onder de 20 jaar.

3. Bepaal uw marketingdoelen

Wat zijn uw marketingdoelen als bedrijf? Meer bewustzijn? Meer klanten? Meer e-mailabonnees? Zorg ervoor dat je instelt SMART doelen zodat u uw voortgang kunt volgen en de nodige aanpassingen kunt maken.

Als je een nieuwkomer op de markt bent en de boel wilt verstoren. Dat zou van invloed zijn op de manier waarop u probeert uw merk op te bouwen en binnen de branche wordt geportretteerd.

De manier waarop u uw bedrijf op de markt wilt brengen, wordt bepaald door de doelen die u wilt bereiken en prioriteren.

4. Ontdek uw merkdoel

Een succesvol merk kiest vaak één specifiek doel om zijn merk omheen te bouwen. Soms wordt dit doel vooraf gedefinieerd door de oprichter, maar vaak gebruiken merken wat ze uit hun onderzoek hebben geleerd om hun merk te verfijnen marketingstrategie.

5. Schets uw merkstrategie

U bent wellicht bekend met marketingstrategieën (content, direct en advertising). Merkstrategieën werken op dezelfde manier.

Merkstrategieën zijn de kanalen en voertuigen die u gaat gebruiken om uw merk te communiceren.

Welke persoonlijkheid of tone of voice ga je bijvoorbeeld gebruiken in je merkboodschap naar je doelgroep?

6. Identificeer uw concurrenten of alternatieven voor uw aanbod

Een ander aspect van merkopbouwstrategieën is om je te onderscheiden van de concurrentie. Onthoud ook dat uw concurrenten niet alleen andere merken zijn, maar ook andere alternatieven die uw klanten gebruiken om hun problemen op te lossen.

7. Maak je merkverhaal

Als je de informatie die je hebt geleerd uit je onderzoek, je ideale klant, je merkwaarden, merkpositionering, merkbelofte, merkverhaal en de concurrentie begint te stapelen, ben je klaar om je merkverhaal vorm te geven.

U kunt beginnen met het ontwikkelen van uw merkverhaal door verhalen van uw klanten te verzamelen en te zien hoe zij uw merk hebben gebruikt om hun problemen op te lossen.

Volg het basisproces voor het vertellen van verhalen in 5 stappen:

  1. Expositie: hier stel je de basisscène in.
  2. Stijgende actie: begin het probleem te introduceren. Dit is meestal een incident of een trigger.
  3. Climax: Het hoogste punt van de actie wanneer alle verschillende elementen samenkomen.
  4. Vallende actie: dit is waar de held van het verhaal een beslissing neemt en de losse eindjes beginnen af ​​te ronden.
  5. Resolutie: Dit is de conclusie van het verhaal en laat zien hoe de personages tijdens het proces zijn getransformeerd.

8. Ontwerp je merkidentiteit

Het is interessant dat de meeste mensen het ontwerpen van je merkidentiteit zien als het begin van het merkopbouwproces, maar je kunt zien dat het eigenlijk dichter bij het einde komt.

Met uw merkpositionering

9. Gebruik sociale media om uw merk te delen

Social media is niet alleen een fantastisch hulpmiddel om uw producten of diensten te promoten, het is ook een van de meest persoonlijke en efficiënte manieren om met uw doelgroep te praten en een echte band met individuen te vormen.

statistieken over effectieve merkopbouw

Op sociale media kunnen de stem en strategie van uw merk echt doorschijnen. Velen van ons hebben voorbeelden gezien van sociale platforms zoals Twitter. Volgens statistieken, 67% van alle B2B-merken zijn op Twitter voor marketing- of netwerkdoeleinden.

TikTok is de nieuwste van de socialemediagiganten en biedt een snelle en gemakkelijke manier om uw publiek te bereiken. Visuele inhoud is misschien wel de krachtigste van alle soorten inhoud die u kunt uitbrengen als het gaat om het opbouwen van uw merk. Er is zelfs een wetenschap achter de kleurenpsychologie die wordt gebruikt voor logo’s en branding, en wat voor soort boodschap ze uitzenden.

De meeste merken hebben een of andere vorm van aanwezigheid op sociale media, en veel grote merken hebben hele afdelingen die hieraan zijn gewijd, wat het argument voor een verenigd front in de manier waarop u met klanten en andere bedrijven communiceert, bevordert.

10. Maak inhoud van hoge kwaliteit voor sociale media

Wat voor merkboodschap je ook wilt uitdragen, je wilt niet dat je merk amateuristisch of onprofessioneel overkomt. Grafische afbeeldingen van slechte kwaliteit en slechte spelling van uw berichten dragen allemaal bij aan de manier waarop mensen uw merk waarnemen.

Content van hoge kwaliteit is de beste manier om mensen kennis te laten maken met uw merk. Mensen zullen de kwaliteit van foto’s, afbeeldingen, video’s en geschreven inhoud associëren met de kwaliteit van uw merk.

Het is de moeite waard de tijd te nemen om een ​​professioneel merk op te bouwen en sociale media te gebruiken als platform om anderen die inhoud te laten zien, waardoor de betrokkenheid bij het proces toeneemt.

Het is gemakkelijker dan ooit om een ​​professional in te schakelen video bewerker om je TikTok-video’s en Instagram-verhalen te maken, en om professionele afbeeldingen te maken op gratis grafische ontwerpplatforms.

Tegenwoordig zijn er video-editors met geweldige en gebruiksvriendelijke AI-functies waarmee je achtergronden kunt verwijderen, de audio kunt verbeteren en ruis kunt verminderen.

Movavi videobewerkingssoftware voor effectieve merkopbouw

Er is eigenlijk geen excuus om inhoud te maken die er tegenwoordig niet geweldig uitziet. Een gelikt social media-platform met professionele inhoud laat zien dat uw bedrijf professioneel is en goed in wat het doet.

11. Personaliseer je merkboodschap

Dit is een van de meest nuttige strategieën die bedrijven kunnen gebruiken als het gaat om het opbouwen van hun merk. Het bedenken van een persona voor uw zakelijke communicatie kan u helpen om een ​​gedenkwaardige en effectieve ervaring te garanderen voor iedereen die met u omgaat.

Dit kan ook een handige gids zijn voor het personeel dat uw sociale-mediaplatforms gebruikt, of voor schrijvers en andere makers van inhoud. Ze kunnen toon, stijl, gevoel voor humor en kenmerken beter begrijpen als ze als een echt persoon worden beschouwd.

Omdat je misschien een ‘koperpersona’ hebt, heb je misschien ook een ‘marketingpersona’ voor je bedrijf en branding.

Veelgestelde vragen over merkopbouw

Wat zijn enkele typische strategieën voor merkopbouw?

Er zijn x soorten merkopbouwstrategieën om uit te kiezen. Dit is belangrijk omdat het type merkstrategie dat u kiest lang bij u zal blijven.

  • Merkmanagement: Dit is wat Proctor en Gamble doen. Ze behandelen elk nieuw product als een nieuw merk.
  • Individueel merk: Dit is waar er een overkoepelend merk is met al zijn producten eronder. Apple en Microsoft zijn een voorbeeld van individuele branding.
  • Houding merk: Hier staat het merk voor een idee. Nike is een voorbeeld van dit type merk. Ze ‘staan’ voor een levensstijl of een manier van zijn.
  • Huismerk: Als u vergelijkbare producten aan grotere merken verkoopt, kunt u ervoor kiezen om een ​​private label-strategie te gebruiken. Costco’s Kirkland-merken, Amazon of zelfs de merken die u bij Trader Joe’s ziet, zijn een voorbeeld.
  • Merkextensies: Wanneer u de afbeelding en het logo van het merk gebruikt en verschillende producten met dezelfde merknaam maakt. Arm and Hammer baking soda is een goed voorbeeld van dit soort strategie.

Wat zijn de componenten van succesvolle merkopbouw?

Elk succesvol merk moet over deze elementen beschikken om het bewustzijn van de consument te vergroten en merkwaarde op te bouwen.

  • Kernwaarden die zich vertalen in merkwaarden
  • Merkboodschappen en merkstem die de merkbelofte en marketinginspanningen ondersteunen.
  • Een solide merkopbouwproces met duidelijke merkrichtlijnen die merkgroei mogelijk maken zonder merkherkenning op te offeren.

Samenvatting – Een duidelijk en verenigd merk creëren

Het is zo makkelijk voor merken om vergeten te worden, maar dit is het laatste wat je wilt voor je eigen merk. Het is cruciaal om een ​​duidelijke en effectieve merkopbouwstrategie te hebben, maar gelukkig hoeft dit niet al te ingewikkeld te zijn. Een paar stappen om ervoor te zorgen dat u een verenigd beeld van uw bedrijf uitstraalt en dat uw inhoud altijd professioneel is, is een groot deel van de strijd om effectieve branding te creëren.

Leave a Reply